Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 11/09/2022 in all areas

  1. Knappe tre år inn i eierskapet av denne fantastiske kjøremaskinen bestemte den seg for å komme med sin andre kritiske feil. Første gang konket batteriet ut etter en særdeles kald helg i Nore og Uvdal, denne gang var det Airmaticen som "omsider" la inn årene. Dette var slett ikke merkbart under kjøren, men åpenbarte seg da jeg skulle sette bilen i vaskemodus, altså stille Airmatic til maks høyde, noe den ikke gjorde. Lyset på knappen for å heve bilen forble på, uten at noe skjedde... Jeg fryktet dyre reparasjoner, men håpet i det lengste på en slarkete sensor eller en annen bagatell. En kompis med en moderne elbil og diagnosesystem kom forbi og hjalp meg med å finne ut hva som var galt. En bil med feil på luftfjæringen og en moderne elbil: Diagnose ble tatt, og med denne prøvde vi også å aktivere de forskjellige belgene manuelt for å teste systemet - etter hvert skjønte vi at dette var nytteløst, all den tid det viste seg å være selve luftkompressoren som hadde tatt kvelden. Med den manuelle testingen åpnes og lukkes forskjellige ventiler i systemet, noe som ikke har noe å si så lenge kompressoren fyller på igjen - uten aktiv kompressor, funker det ikke helt slik.. Den luften som allerede var i systemet hadde vi nå sluppet fri, og dermed så bilen omsider ut som en bil som hadde problemer med luftfjæringen. Jeg bruker ikke bilen stort i hverdagen, så det var ingen umiddelbar krise for min del, men nå var den så lav at det ikke var snakk om å få parkert den igjen! Bilen står normalt i en såkalt multipark, hvor den kjøres opp på en flåte som så heises oppunder taket for å gi plass til en annen bil under. Denne flåten er såpass høy at det ikke er problemfritt å få en bil med lowrider-stance oppå. Jeg fikk anbefalt et verksted omtrent like rundt hjørnet, og krysset fingrene for at de A) hadde åpent, B) hadde kapasitet til å hjelpe meg og C) hadde plass til å ta bilen inn med det samme. Dette ordnet seg heldigvis, og med det løste den umiddelbare parkeringskrisen seg i det minste. Vel fremme utenfor verkstedet i nærområdet, etter en meeeget stille og rolig kjøretur hit: Selv om jeg ikke bruker bilen til daglig, hadde jeg akkurat denne uken lovet å kjøre til et jobbarrangement på Gjøvik, så litt organisering ble det likevel. I slike tilfeller hjelper det å kjenne dem man solgte CLSens forgjenger til, som velvillig lånte meg den trofaste gamle 211en min: Det gikk et par dager før jeg hørte fra verkstedet, så jeg fikk god tid til å forberede meg på drøye kostnader. Jeg gikk forbi mellom jobb og hjemme, så jeg benyttet anledningen til å spionere en dag: Etter å ha sett over bilen kom verkstedet til samme konklusjon som vi hadde gjort noen dager tidligere; Luftkompressoren var utslitt! Dette var visstnok ikke uvanlig etter drøye 100Kkm, og det å bytte kompressoren var ingen stor jobb, men det var likevel et "men" her. For etter hvert som kompressoren blir dårligere og dårligere, begynner den å trekke mer og mer strøm, helt til den til slutt overstiger grensenivåene satt av en eller annen Doktor Ingenieur hos Mercedes. Når dette skjer, ryker en sikring for å beskytte resten av bilen. Ingen problem det vel, sikringer kan jo byttes. Med mindre de ikke kan det. Sikringen er nemlig en fastskrudd del inni en forseglet "sikringsboks" i motorrommet, hvor den eneste muligheten for reparasjon er å bytte hele boksen. Ingen problem det vel, rent bortsett fra at den ofte har lang leveringstid og koster nesten like mye som kompressoren.. "Sikringsboksen" som måtte byttes i motorrommet på grunn av utslitt airmatic-kompressor: Innsiden av en tilsvarende boks som mekaniker hadde åpnet for å sjekke reparasjonsmulighetene på tidligere. Det er en av "sikringene" like innenfor pluggen til venstre i bildet som tar kvelden etter hvert som kompressoren blir dårlig. Denne er på 60A, og de andre polene er 50A: Takket være denne - rent objektivt sett - idiotiske konstruksjonen ble jobben omtrent dobbelt så kostbar som det jeg hadde regnet meg frem til i eget hode mens jeg ventet på dommen fra verkstedet. Men, bilen ble i det minste reparert utrolig raskt og har fungert knirkefritt i etterkant. Mekaniker og eier av verkstedet hadde tatt med sin egen Shooting Brake da jeg kom for å hente min - det er ikke ofte man ser to av disse bilene ved siden av hverandre, i hvert fall ikke når den ene er en CLS63S: Så, etter noen dager i uvisshet, et gjensyn med min gamle Daily Driver, ny lærdom om Mercedes' ingeniørkunst og en litt slunknere lommebok kunne jeg igjen plassere CLSen i settekassen i påvente av neste tur:
    3 points
  2. Det er snart vinter, men fremdeles saltfrie og tørre veier.
    3 points
  3. Driver og restaurerer min bestefar sin 1972 model 280SE. Det gledes og se motoren som ny vil jeg tørre påstå....
    3 points
  4. 2 points
  5. Litt lite gummi her....
    2 points
  6. Vel... fyrte den opp etter justering. Ingen lyd på kald motor. Lot den stå å gå seg varm. Fremdeles ingen pjoltergeister. Kjørte en runde, fremdeles ingenting. Har et svakt håp om at det var ventiler som banket. Uansett. Med varm motor ble det jo nesten lunkent i garasjen. Så da begynte jeg å demontere rattstammen for å skifte leddet mellom rattstamme og snekke.
    2 points
  7. Takk for svar! Jeg er absolutt ingen mekaniker men tutler på i det små. Så her er det jeg som har bommet. Det viser seg at jeg ikke har fått ut hele simmeringen.😳 Stod igjen en krage i blokka. Den delen jeg fikk ut så nemlig ut som en mindre versjon av den nye ringen. Dermed passer de jeg har bestilt.
    2 points
  8. Nå skal jeg snart smøre opp Citrōen-albuen og trykke den gjennom dasjen for å skru til mutteren bak på klokkene Edit: oisan bilder oppned
    1 point
  9. Det er håndbrekket. Denne bilen er ikke designet for håndbrekksladd
    1 point
  10. Jepp. Du ser litt rester på boltene. Dermed var det ca 5mm klaring mot hylsen. Det ga interessante lyder mens jeg kjørte.
    1 point
  11. Ghettoblasteren er faktisk heile anlegget i bilen. Står original spiller i framme, men den virker ikkje ifølge forrige eiger. Så han satt i nye høyttalerelementer og skrudde den fast i hattehylla. Blir drevet av en liten forsterker i bagasjerommet og går kun en AUX kabel for tilkobling av mobil framme. Skjult opplegg så det er jo litt tøft😄
    1 point
  12. Nye rustfrie vinduspussere til Roadster’n, men de var ikke så blanke som jeg trodde. Men det ordnet seg raskt;
    1 point
  13. Bilen har svettet litt fra kardangen en stund, men svetting ble etter hvert til lekkasje. Jeg merket låsemutteren slik at den kommer på samme plass ved montering. Her ser simmeringen ute. Måtte kjøpe ny fra Tyskland, BOS hadde den ikke. Glemte å ta bilde av den nye, men monteringen gikk greit. Bilen befinner seg for tiden på Sørlandet. Guttungen studerer i Grimstad og bruker den fram og tilbake til Stavanger.
    1 point
  14. Har begynt med monteringen nå. Har klinket ny kjedelås. Har etter hvert "brukt opp" noen radiatorer fra diverse delebiler jeg har hatt. Men nå måtte jeg få Radiatorservice til å overhale en for meg.
    1 point
  15. Grrrr. Hadde en merkelig knurrelyd ved motorbrems.Så ble det litt mer. Nå kommer den og ved tomgang.... 🤬 Virker som det kommmer fra foran på høyre rekke.
    0 points
×
×
  • Create New...