Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 12/26/2019 in all areas

  1. 3 points
    Helt siden mine foreldre hentet denne bilen hos meg i slutten av september har planen vært å dra hjem til dem og klargjøre den for vinterlagring. Tiden har dog ikke strukket til før, men det ble heldigvis tid til å flikke litt på den nå i juleferien. Mot normalt har det vært mye opphold og til og med sol i Stavanger i julen, så det var overraskende gode forhold (om enn ganske kaldt) til å vaske bilen: I fjor rensket jeg AirCapen ved å støvsuge bort alle insektene, men i år prøvde jeg en annen løsning med godt resultat - en liten dusj insektsfjerner og en sprut med hageslangen fra baksiden, og vips så var den ren og klar for en ny sesong igjen: I forbindelse med vaskingen kjørte jeg litt frem og tilbake foran huset for å tørke bremsene og la motoren få skikkelig driftstemperatur. Samtidig fikk den også hilse på nybilen: Og vips, så var bilen ren og pen! Innsiden trenger også en liten shine, og etter at bilen har tørket er den igjen klar for å gjemmes under trekket i påvente av våren igjen:
  2. 3 points
    God (h)jul. Synes skiltet på bilen min passet ekstra godt i dag.
  3. 2 points
    Å kjøpe denne traveren er jo å overta en legende 😛
  4. 2 points
    Godt at Esso på Lom he god vaskemaskin🤩❄️💦🏁🚗💨💦❄️
  5. 2 points
    Mot normalt har det vært opphold og sol her i Stavanger, så jeg benyttet anledningen til å knipse noen flere bilder av nybilen: Frontfangeren har vært omlakkert på et tidspunkt i forbindelse med en mindre skade, noe som er ekstremt synlig på bildene av en eller annen grunn.. Jeg har, etter gårsdagens håndvask, heldigvis ikke funnet noen flere overraskelser enn et par steinsprut i fronten! Spent på å inspisere undersiden etter hvert..
  6. 1 point
    Utrolig fin fargekombinasjon! 👍 😀
  7. 1 point
    Kjøpt ny 123 i dag. Stygg som juling, men allikevel kul 😎 Tekst fra annonsen "1:43 Mercedes Benz 123 Cabriolet. Modellen er produsert av Minichamps og ombygging av Dreamstar Edition Modelle. Kun laget i ett eksemplar så denne er unik."
  8. 1 point
    En fordel med alle disse smålappene er jo at det blir en vanskelig oppgave å dekke til / gjemme id'en til et stjålet kjøretøy med nytt ch.nr. Står nok en masse info der, om dato, chassi nr mv
  9. 1 point
    Tur gjennom Ryfast tunnelen med S212’en i går😁🏁🚗💨💨💨
  10. 1 point
  11. 1 point
    Jeg nevnte i en post lenger opp at jeg har brukt en hundrings for delekataloger og verkstedhåndbøker til ML'en, men det viser seg jo at jeg har fått hele EPC og WIS, dvs. delekataloger, verkstedhåndbøker og reparasjonsbeskrivelser, med bilder, for alle modeller fra og med 1985 W124, til og med 2018. Jeg fant og installerte en (gratis) VMWare for min Linux versjon, og nå har jeg kjørende en virtuell maskin med hele Mercedes EPC og WIS, mere enn 48Gb med informasjon for snaue hundrelappen! Jeg er ikke online med VMWare -maskinen min fungerer nå som om den er Mercedes' egen server, så det kan hende jeg går glipp av de siste oppdateringene fra fabrikken. Men, med en S124 fra 1991, og en W163 fra 2003, regner jeg ikke med de helt store nyhetene. Hovedsaken er at dette funker helt perfekt!
  12. 1 point
    Jeg fant jeg fant! Skikkelig kult! 😀
  13. 1 point
    CLS’n var på pkk, 2 knekte fester på eksosanlegget var eneste anmerkning. Ikke uventet da den bare har 245000 km på telleren 😁
  14. 1 point
    Bare du har piggfrie sommerhjul, går det nok
  15. 1 point
    Pluss denne nye layouten var litt uvant så jeg ble litt sånn æææh tar det imorra... 😛
  16. 1 point
    Takk for svar. Endte med LMK forsikring på meg også.
  17. 1 point
    Jeg vet ikke om dette har vært publisert tidligere, men jeg har jo sett flere tråder som handler om oppussing av moderne plastikk lykte'glass', som har vært brukt på de fleste Mercedeser siden '90-åra. Jeg fant en lenke til et firma i Kina som lager nye lykteglass, dvs. plastdekslene på hovedlyktene. http://www.headlight-headlamp.com/Headlight-Lens-Cover-Problems-Plastic-Cracked-Foggy-Faded-Haze-Repair-Replacement.html De kan leveres komplett med pakninger og tetningsmiddel, og jeg har forstått det slik at mange av lyktene må varmes i stekeovn for sammensetning. Hvis du heller vil bruke noen timer med sandpapir og slipepasta, så er jo sikkert det en fin arbeidsoppgave i romjula... Med vennlig julehilsen, Olaf
  18. 1 point
  19. 1 point
    Jeg hater deg. Nå som det er sagt så savner jeg CLS min... og du har en dritfin en!! ECO : min fungerte ikke siden batteriet ikke var helt topp. Merket ingenting men byttet batteri (fikk det billig) så begynte ECO å fungere igjen av seg selv... CLS ble ikke CLE for det er tross alt S klasse plattformen (mener jeg!?) CLS er faktisk bare 11cm kortere enn en vanlig w221, men 1 cm bredere... Den er faktisk ekstremt stor... selv om den er meget trang innvendig (spesielt bak) om man har kids/barnestoler... Jeg skal iallefall ha meg en CLS igjen til neste sommer.. Men da sikter jeg meg inn på sedanen...
  20. 1 point
    Du kan peile olje sjølv, viss du kjøper peilepinne, ellers må du på verksted. Styreenhet (TCM) ligg vel under golvmatta på passasjerside? Det som skjer er at olje finn veien opp til TCM mellom isolasjon og kopar i ledningsnettet. Plugg ut TCM og sjå om det er vått inni kontakten. Er det 100% tørt, er alt sannsynlegvis i orden. Er det olje der, bør TCM sjekkast innvendig og rensast.
  21. 1 point
    Men først sjekk oljenivå på girkassa fort som mulig. Hvis du hadde den "lekkasje" lenge, da kan bli oljenivå lang under normal.
  22. 1 point
    Såpass vanlig at kontakten som regel blir skiftet hvert oljeskift. Av med plugg, skru ut skruen i midten av pluggen, og trekk kontakten ut. Mener å huske at det er 7mm sekskant på bolten. Nytt kontaktstykke koster i overkant av 100-lappen Vær nøye med rengjøring av tetningsflatene ved skifte
  23. 1 point
    Det er en kjent svakhet, den pluggen må byttes, når olje og filter blir byttet i girkassa. Enten det var ikke byttet ved siste oljeskift, eller oljeskift var lenge-lenge siden. Du kan dra ut pluggen og vaske med kontaktspray (både kobling og inn mot girkassa) men anbefalt å bytte. Anbefalt også å sjekke girkassa styreenhet om girolje ikke kommet opp.
  24. 1 point
    Morsomt å holde disse bilene rene om dagen 😁
  25. 1 point
    Før og etter tur Stavanger -> Oslo: Jeg visste at stasjonsvogner akkumulerte en del mer dritt bak enn sedanmodeller, men ikke at det var så ille som det faktisk er 😄 Er det forresten noen som vet hvilke parametre som må tilfredsstilles for at start-stopp-funksjonen skal aktiveres? ECO-symbolet i instrumenthuset har vært gult så lenge jeg har hatt denne nå, og jeg lurer på om det kan være en indikator på feil eller for eksempel bare på grunn av relativt lave temperaturer? På cabrioleten veksler det mellom grønt og gult avhengig av forhold, men det er en bensinbil som kjøres under helt andre klimatiske forhold enn jeg foreløpig har gjort med denne (dieselbilen)..
  26. 1 point
  27. 1 point
    Gladmelding. Sensor har kommet og har blitt montert på rekordtid, og alt virker 🍺 Da var det altså sensoren. Stor takk til alle som har bidratt med hjelp!
  28. 1 point
    Vet ikke om det er S eller W 211? Er det S må du demontere innertrekk i bagasjerom(en del jobb, men fullt overkommelig) Husker ikke om det er nødvendig, men har iallefall sluppet ut luft i belg når det er gjort her i huset. Ellers temmelig rett frem jobb. Passe på å få kontaktene til demper skikkelig i lås, noen av de kan være leie og løsne igjen.
  29. 1 point
  30. 1 point
  31. 1 point
    Det samme til deg og alle andre, syversen. Med vennlig nyttårshilsen, Olaf 🎇
  32. 1 point
    Utrolig god turbil😃🏁🚗💨
  33. 1 point
    I dag var bilen tørr nok til å kunne plasseres under trekk igjen, men før det kunne gjøres måtte jeg også rengjøre innsiden og rydde litt: Utgangspunktet var, med unntak av noen «rester» fra litt for nærgående fugler på tampen av sommeren, stort sett bare støvete, så jobben gikk for det meste i støvsuging og støvtørking. Resultatet ble bra nok til at jeg gleder meg stort til å hente den ut for sommeren igjen: Det er kanskje noen som lurer på hva jeg har hengende fra sladrespeilet, og det er en fiffig sak jeg fant for å absorbere fuktighet i bilen; krystallene øverst absorberer fukten, som deretter renner ned i posen under: Med både interiør og eksteriør unnagjort var det bare å nyte resultatet: Deretter var det bare å lirke bilen så langt inn i hjørnet som mulig, få et «siste» glimt av den toppløs... ..felle opp taket for siste gang i år (haha)... ...og koble på batteriladeren og legge på trekket... ..så står den forhåpentligvis trygt og godt til påsketider igjen! Deilig å få gjort dette endelig, om enn litt sent i sesongen.
  34. 1 point
    Ble ikke helt ren bak da så måtte innom selvvasken en tur😅❄️💦🏁🚗💨💦❄️
  35. 1 point
    Ahh, endelig løsna den! Etter ca 1 år med WD40 så fikk jeg liv i låscylindern i bagasjelokket 😄😄 Og det var på tide, en C-TEK vedlikeholdslader jeg har koblet på, kortsluttet og dermed var CLS’n tom for strøm. Med hjelp fra ‘vår herre’ var der plutselig nok strøm til å låse den opp. Og da var jeg nesten berget. Strømpunkt v sikringsboksen under panseret, ble lokalisert og jeg fikk satt på strøm nok til å åpne bagasjerom. 🤔😬🙏 Regelen er; ved dekkskift; nøkkelbladet dyppes i olje og vri låsen alle veier noen ganger...
  36. 1 point
  37. 1 point
    null problem å slipe og polere lykteglass og få bra holdbarhet. Men viktig å legge en god beskyttelse til slutt. Huske å rengjøre godt før den legges. Gjerne ceramic coating. Tatt flere, og hatt flere års holdbarhet. En annen ting man kan gjøre er å slipe ned, bruke fra feks 280 og stegvis opp til 800 grit og lakke med 2k klarlakk. Ellers er bytting av "glass" absolutt greit å gjøre om man gidder skru og drive litt for å få det til.
  38. 1 point
    Fint juletre og fot! God jul alle 🎄🎄🎅🏻🎅🏻🎅🏻
  39. 1 point
    Ser så utrolig lett ut når du gjør det...
  40. 1 point
    Fant snøen🤩❄️⛄️❄️ Bilen trenger en grundig vask når me kommer hjem etter da å ha kjørt over 2000 km😅💦🏁🚗💨💨💨💦
  41. 1 point
    Sjå under bilen, litt framfor dieseltank på høgre side. Kjenner ikkje bilen din direkte, men vil tru den skal vere i det området. Du ser nok og dieselrøret. Men har du fått bekrefta at det er pumpa som er problemet? Kva problem har du? Ofte er det heller at brenneren er nedsota, eller glødeplugg er dårlig.
  42. 1 point
  43. 1 point
    Tenkte lenge på en sånn mindre sak, som du kan flytte for hånd. De koster fra 12-20.000.- Denne er mer plasskrevende, men den kom jo gratis i huset! Gratis, DET er et ord jeg liker 😆😆 Den må lagres ute ei stund og jeg må få lagt inn et varmeelement i el-skapet... der var det kretskort som nok ikke liker fuktighet...
  44. 1 point
    Det dukka opp en løftebukk som var hjemløs. Og så snill som jeg er, så åpnet jeg jo hjemmet mitt for denne hjemløse stakkaren 😁😁 Litt styr å få den av, men jeg brukte jekkestropper og dro den av til den bikket ned. Biltemas hjulvogner funka fint å lande bukkene på.. Blir å bygge en ‘carport’ ved siden av garasja til sommeren, da kan den løftebukken se frem til et liv innendørs.
  45. 1 point
    Jeg visste det var dyrt når SBC ryker.......... Gratulerer!!
  46. 1 point
    Skifte limte lykteglas kan fort bli ein omfattande jobb. Kanskje støtfanger må av, lykt skal ut, lykt skal bakast på rett temp, rett tid, glas må slitast av, og det heng godt sjølv om lykta er varm. Blir lett til ein heildagsjobb på enkelte bilar. Og ofte er ei billykt for stor for ein vanleg steikeovn. Matte plastglas polerast ofte blanke på 10 minutt med Autosol, uten demontering
  47. 1 point
    Då må du ta ein Jeremy Clarkson, sett nøkkelen mot skallen og trykk. Du får minst dobbel rekkevidde. (Og det verste er at det fungerer, eg har prøvd 😄) Men kva er dårlig rekkevidde? 2 meter, 5 meter, 10 meter, 20 meter?
  • Newsletter

    Want to keep up to date with all our latest news and information?
    Sign Up
×
×
  • Create New...