Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Yesterday
  2. Den ventilen du nevner iver her pga tomgang, det er akkurat denne jeg må få fikset på min tror jeg. Tok du den bare frahverandre å renset den, å satt den sammen igjen? Byttet du ikke noe ting?
  3. det er ikke vibransjon, kan ikke kjenne noe på rattet eller bilen. kun en mørk "hylelyd" Den var ikke der før, kom etter at jeg hadde demontert og innstalert nytt lager.. den er ganske høy..
  4. Gjorde den samme jobben i sommer på en gammel W116 (1975). Samme hovedprinsipp som på din vil jeg tro. Byttet også oppheng/foring for lager. Ikke mye du kan gjøre feil der, basert på hvordan dette var bygget opp på min W116. Mine hardy-skiver kunne monteres begge veier. Når du sier "småmørk" mener du dyp, basslignende lyd, mer som vibrasjon? Lyd pga ubalanse eller berøring? Mener at avvik "en tann" den ene eller andre veien blir lett synlig dersom du har ok markering.
  5. Hei. Jeg har byttet opphengslagret til mellomaksel. ved demontering markerte jeg opp hvit linje slik at jeg fikk montert aksel i samme posisjon. hadde av hardy skiven under prossessen. Men nå har jeg en ganske høy kraftig småmørk hylelyd, akkurat fra 35-45km/h ikke før eller etter. lyden kommer uansett, endres ikke ved brems, girskift eller noe som helst annet. men forsvinner bått etter 45km/t. så jeg lurer på, har jeg gjort noe feil når jeg monterte det nye lagret? byddet ikke foring.. eller kan jeg ha montert Hardyskivet feil vei? eller bommet jeg på linjen som blei tegnet slik at det blei feil stilling på aksel? hadde vært super om noen hadde et bra tips. Bilen er en Merchedes GLK 220 cdi 2010 mod. 4 matic
  6. Sjekket motorfester? Motor som flytter på seg littegrann, kan enkelte ganger føre til at alt drivverket bakenfor 'logrer' litt, slik at årsak til vibrasjonene er vanskelig å finne. Jeg vet det høres ganske teit ut, og dette er ikke vanlig, men det er vel verd det lille bryderiet å sjekke dem likevel. Lyder og vibrasjoner kan ofte være veldig vanskelig å finne kilden til. Med vennlig hilsen, Olaf
  7. Regner med du har en elektronisk sensor i steden for stifter. Men du har nok fremdeles vacuumklokke på den og muligens vekter for regulering av fortenning ved økende turtall. Stroboskoplampa skal ha tre ledninger, en pluss og minus som koples på batteriet, og en induktiv klips som du klipser på tenningskabel til cylinder 1. Og da er det bare å lyse med på veivhjulet og se om tenningen vandrer fram og tilbake Legg gjerne ut et bilde av fordeleren
  8. Jeg går ut ifra at du skrur fast de nye skiltene? Med vennlig hilsen, Olaf
  9. Last week
  10. Takk for tips, tommern57! Tenkte også litt på tenning (i tillegg til bensinfordeler). Etter det jeg vet har motor elektronisk fordeler/tenning. Må lese meg litt opp på dette. En tenningslampe fra en av billigkjedene duger til dette går jeg ut fra, eller noe jeg bør se etter? Pulseringen merkes spesielt ved pådrag. Kanskje noe med vacuum som ikke stemmer? Før jeg sjekker tenning skal jeg rense kjølesystem og skifte termostat slik at aux air valve lukker når motor er varm. Motor tomgang er 900 1/min, skal være rundt 750 1/min. Regner med at når AAV lukker vil turtall gå ned.
  11. Da er bilen solgt og denne tråden blir avsluttet. Ny bil er på vei inn etter stor spagat mellom flere biler. Nyere E, CLS SB, Tesla X og BMW 5. Lenge siden jeg har kjent en sånn ubesluttsomhet. Fikk meg til å angre på at jeg solgte bilen faktisk! Mercedes ble det hvertfall. Så dere får følge med!
  12. Erfaringsmessig kan mye rart skje på nyere MB dersom det står feil pærer et eller annet sted på bilen. Sjekk alle lys foran og bak for riktige pærer. Med dette mener jeg f.eks at det ikke sitter en 21 watts pære der det skal være 10 watt o.l. Er dette i orden, blir nok neste trinn å få sjekket SAM-modul som styrer lyset. Det er mitt beste tips....
  13. Hei Har noen noe godt forslag på hva som kan være feil? Jeg har en 2008 mod R klasse problemet er at jeg ikke får skrudd av høyere nærlys.Må ta ut kontakten på lampa for å få det til å slukke. Det står strøm inn på lampa hele tiden uansett om bilen går eller ikke. Noen som har opplevd dette?
  14. Det er vel fordeler på denne? Jeg ville ha satt på en stroboskoplampe og sjekka tenningspunktet først. Se om det samsvarer med pulsering. En 43 år gammel fordeler kan fort trenge litt smøring og stell, men sjekk først med ei lampe, så tar vi det derfra
  15. Bilen: 1975 W116 450 SE USA versjon Motor: 1977 M100 6.9 USA versjon med K-jetronic innsprøytning De siste månedene føler jeg at motorens forbrenning pulserer, minner litt om god gammel "fusking". Det er ikke mye, vil beskrive det som "fin" pulsering, men litt irriterende ..... forsøker å få motor til å gå silkemykt. Mye nytt i systemet: - Coil, pluggledninger og plugger 1 år - Bensinsystem (pumpe, filter, akkumulator, slanger, +++) 6 mnd - Dyser, 1 dag - Luftfilter 6 mnd - Olje og oljefilter motor 6 mnd - Trykktest k-jet ok for 6 mnd siden - Renset og testet "aux air valve" (AAV) Kjente problemer som skal fikses kommende uker: - Skifte termostat (og rense kjølesystem) (kjølevann er kun 55 grader, skal være 80 grader, som gjør at AAV ikke lukker og gir motor falsk luft) - Teste motor for vakuum lekkasjer Noen tips hva dette kan være?
  16. Testtur i dag etter skifte av dyser. Motor startet meget lett (kald), men fortsatt litt "urolig" tomgang kald. Blir meget fin når den er varm (selv om auxiliary air valve ikke lukker pga ødelagt termostat som gjør at kjølevann er 55 gader C og ikke 80 grad C). Rense kjølesystem og skifte termostat denne uka (venter på noen slanger).
  17. Noen der ute som har peiling på hva vibrasjoner bak skyldes. Dette opptrer fra 50 kmt og opp, og markant når en slakker av inn mot kryss, og er mindre merkbart ved pådrag. Vibrasjonene er værst like etter oppstart, og noe bedre etterhvert. Nesten ikke merkbart i høy fart. Mye er prøvd, og følgende er gjort som relaterte reparasjoner gjennom tiden, i tillegg til prøving av ulike hjul/dekk/felger: Mellomaksel, hjullager, drivaksel, gearkassefeste, converter, full bremsesjekk, flushet gearkasse og sjekket diff for evt spon i oljen. Gearkasse er prøvekjørt med diagnoseutstyr hos merkeverksted, uten at feil er funnet,og løsning for dette med vibrasjon foreligger Noen der ute med erfaringer om dette emnet, og som vil dele sin erfaring ? J.
  18. Fikk problemer med airmatic for ca 14 dager siden, kom "feil" i displayet og bilen ville ikke heve/senke seg. Var hos BOS Lier fredag og de hadde funnet at ledningsnettet måtte byttes. Noen som har vært borti dette ? Jeg hadde feil på dette for 2 år siden også da bilen la seg helt neppå og kunne ikke kjøres, da ble "hele systemet" byttet i følge BOS. Bilen er pr i dag gåt 130 000 km. Første byttet ble gjort innenfor garanti tiden
  19. Testet ut Lanolinbehandling på eldre c klasse. Vil tro det vil funke bra mot begynnende rust, men etter en tur på bukken nå fire måneder etter ser jeg at de ikke har fått lagt på noen av de utsatte steder over bakaksel😱 kontakter selvfølgelig verksted om det men var ikke bra. ellers er erfaringen at lanolin er noe skikkelig griseri som renner og drypper overalt, så vil ikke ha dette på nyere bil som ellers er bra under.
  20. Kjøpte nye innsprøytningsdyser til k-jet'en. Har ikke kontroll på tilstanden til dysene, kan være gamle, kjøpte derfor like godt nye Bosch-dyser (relativt rimelig). Fikk også lånt en dysetester, ønsket å teste både nye og gamle. Det viste seg at skala var 0-3000 psi (beregnet på diesel), som er for grov for k-jet (behov for rundt 0-6 bar, dvs. ca. 0-90 psi). Men fikk testet form på "spruten". De gamle var overraskende bra, men flere ga fra seg en eller flere stråler og ikke en "dusj". Mistanke om at 3-4 stk også hadde lekkasje (dryppet). De nye ga fra seg en fin "dusj", men vet ikke på hvilket trykk de åpnet. Det får være godt nok nå. Uansett, jeg monterte alle dysene i dag og bilen startet fint. Fin tomgang. Blir test-tur i morgen.
  21. Du holder det gående ser jeg Harald, bra 😃👍
  22. Ja hiv gjerne ut noen bilder underveis 😃👍
  23. Takk for tipset! Men hvordan sjekker jeg at gassspjeldet åpner 100%? Så godt det ordnet seg! Takk for både deler å den plastikk biten til gassen! Dæven, ble så overasket at du hadde sendt meg dette! 😃👍 Det blir vel mer 300-lyst i løpet av vinteren vel?
  24. Ja, det er siste veggen som er straks ferdig 😊 Venter på elektrikeren nå, så blir det lys og skikkelig med strøm her. Varmepumpe også, så en kan holde på litt uansett vær
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...