Jump to content
Mercedes-Benz Entusiastklubbs forum

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Charlie???! https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=161750246
  3. På W126 skiller det mellom prefacelift & facelift når det gjelder dette hydrauliske understellet. Ingen av disse må sammenlignes med SLS da det ikke er fjærer, kun trykkrør. Preface hadde likt som W116 med høyderegulering. Facelift hadde i tillegg muligheten til å "stramme opp" understellet med en knapp på dashbordet. Utover det så senket bilen seg 30mm samt strammet seg opp når enn passerte 120 kmt. Enig med Stian, hydrolikksystemet blir i all hovedsak dømt nord og ned av han som leverer inn bilen og får en fet giro etter besøket som han ikke hadde lyst på.
  4. Today
  5. Sånn rent teoretisk, så vil en dobbelt så stor motor som går på halv effekt lage like mye varme. Man får ut like mye effekt, brenner omtrent like mye diesel, og varmen burde være tilsvarende. Men selvfølgelig er også kjøleanlegget tilpasset den maksimale varmen motoren kan gi.
  6. Jeg har sittet i baksetet på fire forskjellige biler med samme oppakning, samme campingvogn og samme bakke. Fra Kvinesdal og opp til Utsikten. 69modell Datsun 2,2diesel. 1. gir, varmeapparat på full muring og pause med is på toppen. 74modell W114 240diesel. 1.gir varmeapparat på full muring og ingen pause med is på toppen. 78modell W123 300diesel. 2gir, varmeapparat på halvveis, noe klaging på farten gjennom svingene. 92modell Citroen 2,1TD. 3gir, aircondition på, vill hyling fra passasjersetet angående farten gjennom svingen. Mindre effekt, mer varme, muligens pga små motorer er beregnet for mindre last over lengre tid og dermed har mindre kjøleeffekt.
  7. 325.0 er normalt på denne årgang, men må kanskje sjekkast mot MB-system. Verdt å merke seg at Febi har ingen væsker som er godkjent av MB (men dei er kanskje like gode som dei som er) Søk på bevo etter 325.0, så får du opp godkjente væsker. Der står det og kva væske du faktisk skal ha (muligens under 320, eller eit anna litt lavare nummer)
  8. Har en 2012 ML250 CDI bluetec som trenger litt mer kjølevæske. Febi har en som har MB325.0 og 325.2 Er den da godkjent for min bil ? Står på siden at den skal være det, men har opplevd før at det ikke alltid stemmer.
  9. Luft på alle W100, W109 og W112 Hydraulikk på alle W116 6,9 og noen få W126 Hvis det ikke virker og du leverer bilen inn til Olsen Bil som er veeeldig flinke til å skifte olje og viftereim billig,,,,, så blir det dyrt og spennende. Og når disse bilene kostet 10000kroner, så var delene veldig dyre i forhold til verdien på bilen. Det er nok stort sett derfor det er så skummelt.
  10. Plukk ut tomgangsregulatoren, rens den med sprit, sitrus rens, bensin, tynner eller noe lignende. Sett fingeren på det ene hullet, fyll på litt rensestoff, rist og hell ut, gjenta til det er helt rent....:) Hvis det ikke virker så sjekk for falsk luft, eller om det er noen kabler som er sprukket/dårlig kontakt.
  11. Yesterday
  12. Er det klipset? Hvor tar man evt tak hen? Trenger å bytte tåkelyset.
  13. Er det egentlig ikke noe tess, ettersom du nevnte spenning? 😃
  14. Dette er vel noe som blir umulig å finne ut av da,er det noen som har tilsvarende bil og kan si hvor langt en kjører før motoren er varm,denne bilen må kjøres ca 2 mil før den har vanlig arbeidstemperatur.Synes dette er veldig uvanlig.
  15. Hydraulikk på 126, ja. 560 har standard hydraulikk bak, omtrent som på 123 og 124 stv. Man kunne også få det på alle fire hjul hvis man bladde opp litt ekstra. Tror jeg kunne vurdert å slippe min for halve prisen av det der, men den har også gått godt og vel 5x så mye.
  16. Om du vil ha litt spenning i hverdagen så kjøper du en slik bil med dette fjæringssystemet.. Er vel slik på 600/ w100 også tror jeg. Kunne forresten ha tenkt meg en w126 560 SE (kort)...
  17. Aha, så luftfjæringen jeg så inderlig trodde var på 116 og 126,er hydraulikk 😁
  18. Jeg anbefaler å bytte bil. 200CDI blir alt for svak å trekke tungt last. Hadde 200CDI slev med ettermontert Westfalia hengerfeste uten kraftiere kjølevifte. Når hentet W110 fra Fyresdal, da nesten måtte å stoppe oppover , grunn av høy temperatur. I tillegg bilen klarte ikke å kjøre fortere enn 50-60 oppover uten å risikere en motorhavari (gikk ned til 2. gir husker jeg) ☹️.
  19. Det kan sikkert diskuteres fram og tilbake i det uendelige Men en 200cdi blir røynet ganske hardt om man skal holde fartsgrensen (80-90km/t) med 2t vogn i motbakke, og dermed også høyere temperatur, kontra en kraftigere motor, som jobber på et lavere turtall for og gjøre samme jobben som en 200cdi feks?
  20. Bilen blir gjerne litt nervøs på tomgang når den er varm. Noen som har forslag på løsning?
  21. Nope. Det var hydraulisk. Rett fra Citroen. Samme på 116 og 126
  22. Mengden arbeid som trengs for å trekke samme vekt opp samme bakke skulle jo være ganske lik uansett, og generere samme mengde varme. Det er nok en grunn til at biler med hengerfeste har kraftigere kjølevifte. Samtidig legges det jo til rette for at bilen skal tåle ganske ekstreme påkjenninger og temperaturer, så hvorvidt det er nødvendig for eget bruk får nesten den enkelte vurdere selv. 400 watt er relativt kraftig vifte det også.
  23. Men den må vel som regel jobbe hardere? Jeg oppgraderte ikke viften på min E200CDI da jeg monterte hengerfestet, og har kjørt bilhengere og andre tunge lass uten problemer - men, hvordan det er å trekke f.eks. en campingvogn opp en lang motbakke vet jeg ikke. Det er slike hendelser jeg regner med at har ført til at viften er oppgradert på biler med hengerfeste levert fra fabrikk?
  24. Jeg har kjørt en del E270 i sommer. 2004-modell. På langkjøring er det hastigheten som bestemmer. Opp på 0,6 ved litt høy fart (110-120), og ned mot 0,5 på lav fart (70-80-90). Med vår kjøring, som er litt til-og-fra-butikken og litt motorvei i relativt rolig tempo, fikk den et snitt på 0,6 med sommerhjula og 0,62 den korte tida vi hadde vinterhjula på. Jeg tror kanskje det hadde gått an å lure den opp mot 0,8 med bare småkjøring. Jeg syns også at dine tall høres unormalt høye ut.
  25. En mindre motor lager da ikke mer varme for å gjøre samme jobben?
  26. Positivt at den mangler utstyr? "Bilen har ikke luftfjæring" men 126 er jo heller aldri levert med luftfjæring.....
  27. Ser han har oppdatert annonsen nå og at den kun har gått som taxi fra 2014. Ang priser på 124 så er det vel en ting som bestemmer det - tilstand og omfanget av rust. Disse bilene har blitt så gamle nå av motorisering og utstyr har mye mindre å si enn tilstanden, med mindre det er snakk om en med V8 eller AMG.
  1. Load more activity
  • Newsletter

    Want to keep up to date with all our latest news and information?
    Sign Up
×
×
  • Create New...