Skrevet av Emne: w123 - M110 - Fusker på lavt turtall når den er blitt varm  (Lest 741 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Sharp

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 28
    • Vis profil
Hei!

Jeg har hatt Oliver i to år nå uten et eneste problem, men nå har den begynt å fuske. Det starter ikke før den er blitt varm. De første 10 - 15 minuttene går helt greit, så starter den å fuske under ca. 2500 rpm. Merker det mest med mye gass fra tomgang. Avhengig av humør fusker den to - tre ganger eller så dauer den helt.

Noen tips? Det er en 1982 280E. Motorkode M110.988.

Utlogget Sharp

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 28
    • Vis profil
Sv: w123 - M110 - Fusker på lavt turtall når den er blitt varm
« Svar #1 på: 17. Juni 2017, 23:10:45 »
Jeg har søkt litt på nett, og andre med lignende symptomer foreslår å bytte oppvarmings regulatoren.
Men ser denne koster rundt 7000 kr.  :shock:

Er det mulig å enkelt feilsøke om denne er synderen?

Utlogget Marevan

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 2 219
    • Vis profil
Sv: w123 - M110 - Fusker på lavt turtall når den er blitt varm
« Svar #2 på: 18. Juni 2017, 01:18:07 »
Prøv med nytt fordelerlokk. Hadde samme greier med m110 for noen år siden.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

S211 09 E220 T CDI Avantgarde http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=56390.msg324135#msg324135
S124 94 E280 T
solgt: S124 93 E220 T Sportline, S124 95 E200 T, 91 230 E, 81 280se(savner denne)
tidligere i familien: S211 220CDI, S210 300 TDT, S124 320, S124 280, S123 300TDT

Utlogget Sharp

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 28
    • Vis profil
Sv: w123 - M110 - Fusker på lavt turtall når den er blitt varm
« Svar #3 på: 18. Juni 2017, 11:36:01 »
Takk, det er jo en rimelig og enkel plass å starte  :)
Noen forretninger i Trondheim som kan ha den på lager?

Utlogget Atmobil

  • Innlegg: 251
    • Vis profil
Sv: w123 - M110 - Fusker på lavt turtall når den er blitt varm
« Svar #4 på: 18. Juni 2017, 16:00:48 »
Motor Trade bør iallefall ha, ellers går det an å høre med Torshov, Mekonomen, Romnes osv.
Gaute Halsaunet

Utlogget s y v e r s e n

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 11 574
  • 280TE AMG
    • Vis profil
Sv: w123 - M110 - Fusker på lavt turtall når den er blitt varm
« Svar #5 på: 18. Juni 2017, 22:15:24 »
Hvor sitter oppvarmings regulatoren?

Instagram
@ _S_y_v_e_r_s_e_n_

Utlogget Simen Malerbakken

  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 822
    • Vis profil
    • Stjerneservice
Sv: w123 - M110 - Fusker på lavt turtall når den er blitt varm
« Svar #6 på: 19. Juni 2017, 13:43:00 »
Hvor sitter oppvarmings regulatoren?

Forrerst på toppen.
Simen Malerbakken
Styreleder Mercedes-Benz Entusiastklubb
Eier av Stjerneservice

10 E 220 CDI T / 06 S 500 L / 01 E 55 T AMG 4-Matic /00 Boxster S / 99 ML 230 / 99 528Tia

Utlogget s y v e r s e n

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 11 574
  • 280TE AMG
    • Vis profil
Sv: w123 - M110 - Fusker på lavt turtall når den er blitt varm
« Svar #7 på: 19. Juni 2017, 14:04:48 »
Er det den kobberbiten som er skrudd til blokka, eller er det den elektroniske

Instagram
@ _S_y_v_e_r_s_e_n_

Utlogget Simen Malerbakken

  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 822
    • Vis profil
    • Stjerneservice
Sv: w123 - M110 - Fusker på lavt turtall når den er blitt varm
« Svar #8 på: 19. Juni 2017, 16:42:02 »
Er det den kobberbiten som er skrudd til blokka, eller er det den elektroniske

Spørs hvilken injection som er på den om det er K-jet er det en boks forerst på motoren med bensinrør og muligens også en ledning, er det KE-Jet er det en temperatursensor.
Simen Malerbakken
Styreleder Mercedes-Benz Entusiastklubb
Eier av Stjerneservice

10 E 220 CDI T / 06 S 500 L / 01 E 55 T AMG 4-Matic /00 Boxster S / 99 ML 230 / 99 528Tia

Utlogget Olaf

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 1 982
    • Vis profil
    • w123.no
Sv: w123 - M110 - Fusker på lavt turtall når den er blitt varm
« Svar #9 på: 19. Juni 2017, 23:13:26 »
Basic: En motor behøver 2 ting for å gå, forutsatt at andre innstillinger er korrekte: bensin og gnist. Hvis en motor dør helt, må enten all bensintilførsel stoppe opp, eller så er det ikke tilstrekkelig styrke på gnisten fra tennpluggene.
Bensintilførsel:
Har bilen stått med bensin å tanken i vinter, så er bytte av bensinfilter en god tanke, det bør jo gjøres regelmessig uansett. Bensinpumpa er sannsynligvis ikke noe problem, hvis den kan levere nok til at motoren går på høyere turtall. Da er første del unnagjort: innsprøytningsanlegget forsynes med bensin.
Litt forenklet: Oppvarmingsregulatoren (også kalt WUR) har som funksjon å regulerere kontrolltrykket, d.v.s. det mottrykket som er i trykkregulatoren i ventilene der rørene går ut fra 'bensinfordeleren' ut til innsprøytningsdysene. Trykkregulatoren opprettholder et systemtrykk på ca. 5 bar, og regulerer trykket og mengden kontinuerlig, ved at bensin slippes tilbake til tanken, istedenfor å sprøytes inn i sylindrene. Når motoren starter, er kontrolltrykker bare ca. 0,5 bar, så trykkregulatoren slipper gjennom mye bensin til dysene i opvarmingsperioden, når WUR'en varmes opp. stiger mottrykket til ca 3,8 bar, og mindre bensin slippes igjennom av trykkregulatoren.

WUR er en enkel konstruksjon, den innholder en krets som får strøm i oppvarmingsperioden mens motoren er kald. Den varmer en bimetallfjær som bøyer seg når den blir varm. I andre enden av fjæra er den koblet til en liten membran som lukker og åpner for mengden bensin som går igjennom. Hele klumpen sitter montert på topplokket, slik at motorvarmen fortsatt sørger for at bimetallfjæra er varm også etter oppvarmingsperioden, når den ikke får strøm lenger.

K-jet er jo et anlegg som sprøyter inn bensin kontinuerlig så lenge trykket oppretttholdes, det er ingen regulering av dysene. Dysene åpner ved trykk, ca 3.5 bar. Når motoren stopper, faller trykket og dysene skal lukke. Når motoren din bare dør, så er det enten fordi trykket til dysene er lavere enn 3,5 bar, eller at komponenter i tenningsanlegget svikter. Spandér en boks med dyserens på tanken, det er en av de få kjemiske tilstninger som faktisk funker.

Trykket fra Wur kan måles, og er det innenfor grensene, er den iorden. En WUR er ikke justerbar i vanlig forstand, men den kan justeres med litt vold, hvis den gir feil trykk.  :D
Det er en person i Andebu som har avertert slike WUR'er med jevne mellomrom på finn.no, si fra hvis det er aktuelt å bytte, så kan jeg se om jeg har en  adresse for deg.
Se vedleggene.
Disse komponentene er avhengig av strøm, så start med å sjekke alle kontakter, og skru av og rens festene for store jordledninger til motoren. En 560 med tilsvarende problemer ble bra igjen av noe så enkelt som at sikringene ble tatt ut og alle kontaktpunktene ble renset før nye sikringer ble satt inn.
På tenningssiden ville jeg ha byttet rotor/fordelerlokk uansett, det er sikkert på tide etter et par års bruk!  :D

Med vennlig hilsen, Olaf
« Siste redigering: 19. Juni 2017, 23:28:52 av Olaf »

Utlogget Sharp

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 28
    • Vis profil
Sv: w123 - M110 - Fusker på lavt turtall når den er blitt varm
« Svar #10 på: 19. Juli 2017, 12:03:43 »
Feilen var så enkel som dårlig kontakt på fordelerlokket fra coilen. Med nye pluggledinger og plugger går den nå som ei kule!  8)

Utlogget Olaf

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 1 982
    • Vis profil
    • w123.no
Sv: w123 - M110 - Fusker på lavt turtall når den er blitt varm
« Svar #11 på: 19. Juli 2017, 18:51:07 »
Da beholder du den, da...?  :D

Med vennlig hilsen, Olaf

Utlogget s y v e r s e n

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 11 574
  • 280TE AMG
    • Vis profil
Sv: w123 - M110 - Fusker på lavt turtall når den er blitt varm
« Svar #12 på: 19. Juli 2017, 22:24:10 »
Kunne være moro med et par bilder av bilen  :)

Instagram
@ _S_y_v_e_r_s_e_n_

Utlogget Olaf

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 1 982
    • Vis profil
    • w123.no
Sv: w123 - M110 - Fusker på lavt turtall når den er blitt varm
« Svar #13 på: 21. Juli 2017, 07:13:53 »
« Siste redigering: 21. Juli 2017, 07:15:53 av Olaf »

Utlogget s y v e r s e n

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 11 574
  • 280TE AMG
    • Vis profil
Sv: w123 - M110 - Fusker på lavt turtall når den er blitt varm
« Svar #14 på: 21. Juli 2017, 12:13:08 »
For en nydelig bil!

Instagram
@ _S_y_v_e_r_s_e_n_