Skrevet av Emne: Understellsbehandling  (Lest 5624 ganger)

Utlogget Frode

• Betalende medlem
  • Stavanger
    • Vis profil
Understellsbehandling
« Svar #15 på: 12. september 2005, 09:29:44 »
Fikk oljebehandlet bilen under i helga(søndag...)
Det har vært tørt i Stavanger i 3 hele døgn(må være ny rekord) og da tenkte jeg å slå til....var oppe i klubbhuset sånn i 10 tia og begynte å demontere eksos, hjul, varmedeksler, plastdeksler og innerskjermer.... det tok omtrent en time å få av(mange deksler)... :o
Måte også dekke til kalipperer og skiver..
Deretter fant jeg fram børste og trykkluft og rett og slett børsta bilen for den værste dritten, imens jeg holdt på med det så varma jeg olja(satte den foran vifteovnen....slik at den var god og varm når jeg begynte å sprøyte..... :P
Kan nevne at blen ble høytrykkspylt for ei uke siden også under, samtidig som det er veldig lenge siden det ble saltet i Stavanger så gjør jeg regning med at det er ganske saltfritt under bilen... :P
Gikk ca 2liter olje under bilen og inni hjulbuene og den fikk dryppe av seg litt før jeg begynte å montere igjen.
Var ferdig klokken 1500 og når jeg parkerte hjemme så røykla jeg hele nabolaget.... :wink:  8)

Jeg tok ikke inni kanalene og inni dørene pga at jeg skal til med det neste helg, må ta å demontere dørtrekkene så jeg får gjort skikkelig reint og montert litt mere dempematter samtidig som jeg tar rustbehandling, når det gjelder kanalene er jeg redd jeg må fjærne litt rust i jekkefestene først før jeg fyller de opp med olje... :)

Sitat
er den seig nok ? renner den ikke bare ut igjenn ?

Det legger seg en hinne med olje, alt det overflødige renner ut igjen, det er den hinnen som er viktigst ikke at det flyter med olje.....
Den massen som er i hjulbuene suger til seg oljen så den forsvinner nesten inni der, gikk faktisk ganske mye olje akkurat der for å "mette" den massen som var der fra før....

1991 300TE-24K    Prosjekt Bilen
2006 E320CDi Avantgarde, skinn, sportsunderstell++ Familie bilen
Medlem nr: 1363

Utlogget Frode

• Betalende medlem
  • Stavanger
    • Vis profil
Understellsbehandling
« Svar #16 på: 09. januar 2006, 15:37:46 »
Sitat
Olje mot rust er effektivt fordi :
- Rustutvikling skjer ikke der det er olje (vann og fukt kommer ikke til).
- Olje kan ikke sprekke eller flasse.
- Olje sitter lengst der den trengs mest og synes minst, nemlig i plateskjøter, falser,
--kanaler og hulrom.
- Olje inneholder ikke løsemidler. Den holder seg derfor flytende, penetrerer, kryper
--mot og fukter plateskjøter og tørre flater. Stopper etablerte rustangrep.

Dette er hentet i fra Vestfold Antirust, og det høres jo fornuftig ut, spesielt når jeg har gjort dette med bilen min.... :wink:

Utlogget Olav

• 123-Mafioso
    • Vis profil
    • Hjemmeside
Sv: Understellsbehandling
« Svar #17 på: 11. mai 2006, 20:59:00 »
Jeg tar opp igjen denne tråden. Naboen har en nyere Chevrolet Pickup som han vurderte oljebehandling på. Men han ble frarådet det av en kar som hadde fått gjort dette på en nyere volvo. Han måtte skifte ut alt av gummiforinger fordi oljen tæret opp gummien. Noen som har hørt noe om dette?

Utlogget Frode

• Betalende medlem
  • Stavanger
    • Vis profil
« Svar #18 på: 11. mai 2006, 21:09:53 »
Noen typer olje reagerer med gummi, det er heldigvis få oljer som gjør dette, og de som brukes til oljebehandling rundt om i landet gjør ikke dette så vidt jeg har fått med meg.
De fleste oljene reagerer ikke med olje bare så det er sagt så det skal være trygt å oljebehandle bilen på lik linje som tectyl....... tecktyl er også en olje, bare med mye høyere tetthet slik a den må varmes eller tilsettes spesielle midler for å få den flytende... :P

Utlogget ØHN

• Betalende medlem
  • DCN Approved detailer
    • Vis profil
« Svar #19 på: 11. mai 2006, 22:18:57 »
Jeg tar opp igjen denne tråden. Naboen har en nyere Chevrolet Pickup som han vurderte oljebehandling på. Men han ble frarådet det av en kar som hadde fått gjort dette på en nyere volvo. Han måtte skifte ut alt av gummiforinger fordi oljen tæret opp gummien. Noen som har hørt noe om dette?

Chevyen min tålte Mercasol godt ihvertfall. Kan ikke skjønne at olje sliter/tærer mer på foringer enn den guffa.
vh Øyvind - Lokallag Oslo - "A normal person's preference is a detailer's worst nightmare!"

Linker til noen av mine poleringsjobber:
Sort 2006 Mercedes-Benz E280CDI
Sort 2006 Mercedes-Benz ML
Sølv 2005 Mercedes-Benz ML
Sort/hvit 2011 Citroën DS3
Hvit 2009 Dodge Journey
Sort Toyota RAV4 mkII SS-lakk
Sort/blågrønn 2004 Subaru Legacy
Sort 2008 Audi A6

Kjører nå: '99 Mercedes-Benz W210 E240 / '00 Mercedes-Benz S210 E280T 4Matic / '08 Nissan T31 X-Trail
(X)'er: '86 Mercedes-Benz W124 / '99 Mercedes-Benz E-klasse W210 / '00 Toyota Yaris / '96 Chevrolet Suburban / '86 MB 209D /  '82 Nissan Urvan / '77 MB 608D / '74 Volvo 144

Frank Osland

• Gjest
« Svar #20 på: 24. mai 2006, 20:30:32 »
På mine biler er dette blitt gjordt med strålende resultat:
Demontering av innerskjermer, deksel, kanalskjørt, støtfangere osv
Nedvask med høgtrykk
Tørking
Fjerning av rust/overflaterust
Skifte det som trengs av foringer, dempere, fjærer eller andre ting der under
Ferromax sprøytes over alt
Tørking
Sprøyting med mercasol
Montering
Tut og kjør...
Ut med dreneringspropper under bilen og fjerne guffe fra dei etter ei stund
Tut og kjør enda meir...

tdha

• Gjest
« Svar #21 på: 24. mai 2006, 22:47:57 »
Hello!
Ang. oljebehandling, så ser jeg at noen ikke har nevnt at det må ikke spyles under bilen under vinteren, fordi da fjerner man oljehinnen som beskytter understellet mot salt og fuktighet.

Utlogget Stjerneglis

• Vis profil
« Svar #22 på: 26. mai 2006, 12:48:22 »
Jeg har oljebehandlet min bil, og spyler med høytrykk (kaldt vann) jevnlig i hjulhus og understell hver vinter. Likevel forsvinner ikke oljehinna som er iblandet støv og sand. Det er bare å dra gjennom gørra med fingern, så ser du at oljen er fortsatt der selv om det ser tørt ut...

Det er bare å spyle i vei. Bedre at noe av oljen forsvinner (skal jo fornyes jevnlig likevel) enn at bilen er full av salt under...
Tin Nguyen
Merceløs
09 Alfa Romeo 159 SW TI [9]
07 Toyota Yaris 1.0 Sol [8]
98 VW Golf 1.6 Comfortline [10]

X- 04 S211 E220T CDI Avantgarde [7]
X- 93/94 S124 E220T [4]
X- 98 W168 A140 Classic AKS [6]

MBE medlem 1221 (nov 2001)
x-80 VW Golf 1.3 LS [1] | x-86 VW JETTA 1.8 CL [2] | x-98 VW GOLF GL TDI stv [3] | x-03 Hyundai Getz 1.3 GLS [5]

Utlogget Mr. Nygård

• Betalende medlem
  • Sirdal
    • Vis profil
    • Fidjeland hytteutleige
« Svar #23 på: 11. oktober 2006, 10:19:42 »
Da har nok en gang bilen fått en omgang med sagkjedeolje fra Felleskjøpet. Selvsagt en avveiing hva en ønsker, men med såpass gammel bilpark som jeg har, heller jeg mot årlige behandlinger med olje.

Bilen fikk stå ute i natt  :P, for å unngå oljesøl i garasjen.
1983 500 SEC        andel i 1985 420 SE "Pool car"
2007 E 280 T CDI   2007 B 180 CDI
www.fidjeland.net

Utlogget Frode

• Betalende medlem
  • Stavanger
    • Vis profil
« Svar #24 på: 11. oktober 2006, 12:01:14 »
Jeg fikk tatt min også nå når motor og automat var ute.
Denne gang sprøytet jeg også noe tykkere stoff i hjulbuene (kun der) for å redusere steinsprut skader og lyd.....

Jan-E.

• Gjest
« Svar #25 på: 11. oktober 2006, 21:08:43 »
Da har nok en gang bilen fått en omgang med sagkjedeolje fra Felleskjøpet.
Greit at sagkjedeoljen fra FK er seig, men den er også laget for å være hurtig nedbrytbar, ihvertfall den bio-olja som er avbildet lengre opp.

Utlogget Frode

• Betalende medlem
  • Stavanger
    • Vis profil
« Svar #26 på: 12. oktober 2006, 08:38:25 »
Sitat
Greit at sagkjedeoljen fra FK er seig, men den er også laget for å være hurtig nedbrytbar, ihvertfall den bio-olja som er avbildet lengre opp.

Den forsvinner ikke i løpet av et par måneder, og jeg tar bilen og sprøyter den hver høst, det har funket glimrende til nå.....  :P

Innlogget bska

• Betalende medlem
  • HMS-sjef avd. Stavanger
    • Vis profil
« Svar #27 på: 12. oktober 2006, 15:53:59 »
Etter det jeg har hørt anbefales det å blande inn sagkjedolje for at "tectyl coctailen" skal bli seigere.
I like cars - especially when blown!

Utlogget Frode

• Betalende medlem
  • Stavanger
    • Vis profil
« Svar #28 på: 13. oktober 2006, 08:54:13 »
Det som også kan gjøres er å blande Techtylen med Diesel, Diesel "kryper", dermed trenger det inn i sprekker og trange passasjer som vanlig Techtyl ikke ville kunne trengt inn i.
Deretter fordamper dieselen og kun Techtyl og litt olje fra dieselen ligger igjen....