Skrevet av Emne: Understellsbehandling  (Lest 7097 ganger)

rs

  • Gjest
Understellsbehandling
« på: 26. august 2005, 11:00:37 »
Jeg har planer om å understellsbehandle min S210 før vinteren. Jeg vet at det har vært litt diskusjon om de ulike metodene for behandling, men jeg har ikke sett at Rust Check er nevnt noe sted. Er det noen som har hørt om dette og eventuelt prøvd?

Metoden virker jo bra, men hvordan er dette kontra vanlig oljebehandling som de har hos Funderud Antirust. (Samme kjede som Vestfold Antirust)

Koster kr. 2300,- for komplett behandling av min bil hos Rust Check mens det blir under tusenlappen for vanlig oljebehandling.

Begge metodene bør gjentas årlig, mens en tradisjonell metode som Tectyl osv varer lenger.[/url]

Bilen min er såpass gammel (produsert i 1997) at 30 års garantien ikke gjelder, så garanti er ikke noe tema rundt valg av metode.

Skal foreta behandlingen etter at bakdørene på bilen min har blitt byttet. Fått time i november.

ODDATLE

  • Gjest
Understellsbehandling
« Svar #1 på: 26. august 2005, 12:19:02 »
Jeg ville gått for en tradisjonell antirustbehandling med Tectyl eller
Tuff Kote Dinol. Der vasker de bilen skikkelig under(etter at alle plastdeksler o.l. er demontert, lar bilen tørke en hel natt, eventuelt sandblåsing og overflatebehandling av rust. Så er det sprøyting av alle hulrom med penetrerende stoff, og tykkere masse på underside av bilen og skjermer. Det tar 2-3 dager med en slik behandling.
Skeptisk til påstanden (som står i brosjyren til Rust Check) at sitat:"trenger inn i eksisterende rust og beskytter metallet" Rust må enten fjærnes, eller kjemisk omdannes til et annet stoff for at det skal slutte å ruste.
Den andre metoden du linker til synes jeg høres tvilsom ut, dersom du ikke overnatter på verkstedet. Det tar litt tid å gjøre en slik jobb skikkelig(vasking, tørking og behandling)
Rust Check er sikkert et godt stoff, men skikkelig rengjøring og tørking er viktig.Dette er grunnarbeidet. Slitebelegg(tykk masse) på underside av bilen skal sikre at bilen er beskyttet lenge. Tectyl og TKD anbefaler sjekk og evt. etterbehandling annet hvert år.
Men, det koster :!:

Utlogget Frode

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 6 133
  • Stavanger
    • Vis profil
Understellsbehandling
« Svar #2 på: 26. august 2005, 13:47:10 »
Jeg er av motsatt oppfatning enn Mr Oddatle....

Tecktyl legger seg bare oppå og hindrer ikke eksisterende rust i å utvikle seg, så jeg pleier å si at det kun er helt nye biler som skal ha tecktyl da det ikke er eksisterende rust på bilen.... :lol:
Det går feks ikke an å fjærne rust helt 100% av den rusten som er inni kanalene eller andre hulrom, så det vil fortsette å ruste...og da ser en det ikke før det er for seint og en må begynne å kappe reint og sveise inn nytt metall, det er ofte kostbart og når bilen begynner å bli litt gammel så er ikke veien lang til pressa..... :cry:

"Gamle" biler skal ha gjentatte oljebehandlinger, det trenger inn i hulrom og sprekker, og hindrer oksygentilførselen, som kjent så ruster ikke metall uten oksygen da det er en av bestandelene for korrosjon.
Derfor anbefaler jeg oljebehandling, men det må gjøres godt grunnarbeid der og, slik som avfetting, grundig vask, fjerning av deksler og til slutt tørking over natten slik at en kan sprøyte bilen dagen etterpå......
Det kan en jo sikkert få verkstedet til å gjøre, men en må nok be om spesialbehandling  da de tar nok en "kjapp" en hvis du ikke ber om at det skal gjøres skikkelig......... :roll:

Jeg skal ta bilen min selv nå i høst, fjærne rust, grunne, lakkere og oljebehandle bilen selv, blir spennende å se når fangere,deksler og diverse fjærnes.....kjenner jeg MB riktig så er det ikke så mye...."krysser fingrene"... :wink:

1991 300TE-24K    Prosjekt Bilen
2015 B250 4M Familie bilen
Medlem nr: 1363

rs

  • Gjest
Understellsbehandling
« Svar #3 på: 26. august 2005, 13:55:37 »
Sitat
eg er av motsatt oppfatning enn Mr Oddatle....


Forventet meg nesten litt uenighet her.  Det er jo svært så mange teorier ute og går når det gjelder rustbehandling. Jeg heller nok mot å ha mest tro på en form for oljebehandling på en såpass gammel bil. Syns at metoden til Rust Check ser bra ut, men lurer altså på om andre har erfaring med disse.

ODDATLE

  • Gjest
Understellsbehandling
« Svar #4 på: 26. august 2005, 14:25:44 »
Helt enig med deg FrodeS at inni hulrom er det viktig med noe som trenger inn og hindrer oksygenet å slippe til. Men på alle store flater som er utsatt for steinsprut,salt og slitasje, og som en kommer til å rustbehandle på annen måte enn oljebehandling mener jeg at et solid slitelag med f.eks Tectyl er bedre. Kan enkelt kontrolleres av hvemsomhelst og nårsomhelst. Men grunnarbeidet er veldig viktig, ellers er det helt bortkastet.
Har hatt Tuff Kote Dinol på min bil for et år siden,og tar den inn igjen om et år. Skal bli spennende å se om de har gjort skikkelig arbeid eller om det var bortkastede penger. Bilen fikk sveist jekkfestene bak og sandblåst div.steder+ full understellsbehandling

rs

  • Gjest
Understellsbehandling
« Svar #5 på: 26. august 2005, 14:44:15 »
Dette med at rustbeskyttelsen skal motstå de belastningene som oppstår under vanlig kjøring på norske høst og vinterveier er noe som er veldig vesentlig. Jeg tror at Rust Check legger et "beskyttende" belegg utenpå sin oljebehandling, han skulle sende meg en brosjyre som kanskje gir svar på hvordan dette blir gjort.

Det står noe om dette her: http://www.rustcheck.com/rustcheck.asp

Tin Nguyen

  • Gjest
Understellsbehandling
« Svar #6 på: 26. august 2005, 15:39:51 »
Sitat fra: Frode Larsen
Tecktyl legger seg bare oppå og hindrer ikke eksisterende rust i å utvikle seg, så jeg pleier å si at det kun er helt nye biler som skal ha tecktyl da det ikke er eksisterende rust på bilen.... :lol:
Det går feks ikke an å fjærne rust helt 100% av den rusten som er inni kanalene eller andre hulrom, så det vil fortsette å ruste...og da ser en det ikke før det er for seint og en må begynne å kappe reint og sveise inn nytt metall, det er ofte kostbart og når bilen begynner å bli litt gammel så er ikke veien lang til pressa..... :cry:

"Gamle" biler skal ha gjentatte oljebehandlinger, det trenger inn i hulrom og sprekker, og hindrer oksygentilførselen, som kjent så ruster ikke metall uten oksygen da det er en av bestandelene for korrosjon.
Derfor anbefaler jeg oljebehandling, men det må gjøres godt grunnarbeid der og, slik som avfetting, grundig vask, fjerning av deksler og til slutt tørking over natten slik at en kan sprøyte bilen dagen etterpå......
Det kan en jo sikkert få verkstedet til å gjøre, men en må nok be om spesialbehandling  da de tar nok en "kjapp" en hvis du ikke ber om at det skal gjøres skikkelig......... :roll:


Jeg er enig med Frode Larsen at det kun er helt nye biler som skal ha tectyl da det ikke er eksisterende rust på bilen.

Den store fordelen med oljebehandling er at oljen fortrenger vann og kryper inn i alle kriker og kroker, og det er ikke like kritisk hvis man ikke får rengjort ordentlig i alle kriker og kroker. Man anbefaler sogar å ta en tur på en støvete vei etter oljebehandlingen da støvet bidrar til å binde oljehinna bedre. Som tidligere mener jeg fortsatt at det er rusten som kommer innenfra som er mest kritisk, og det er i kanaler og hulrom man skal legge mest vekt på. En oljebehandling vil uansett ikke gjøre vondt verre da oljehinna ikke tørker ut på disse stedene og vil derfor ikke danne lommer hvor fuktighet akkumleres til fordel for rustangrep. Steder som hjulhus og gulv kan man når som helst kontrollere visuelt, og med normal god vedlikehold og renhold er det ikke noe problem å holde rusten unna så lenge disse overflatene holdes skadefrie.  

Når man leverer inn bilen på et tectyl verksted blir bilen steamet med høytrykk på alle kunstens regler slik man forsikrer seg om vannet trenger inn alle kriker og kroker. Så setter man bilen til tørk i varmeboks natta over før man går over med tectyl av forskjellige slag og lager en tett hinne for å stenge den samme fuktigheten inne... Vis meg den bilen som er 100% tørr i hulrom og kanaler etter kun én natt på denne måten, så skal jeg slutte å argumentere for oljebehandling!  :evil:

ODDATLE

  • Gjest
Understellsbehandling
« Svar #7 på: 26. august 2005, 23:26:47 »
Tøfft,nå har jeg med mine bastante meninger klart å få frem andre sine tanker og erfaringer også. Jeg lærer noe nytt hver dag heldigvis. :D
Må også si at den tynnflytende guggen de sprøytet inn i hulrommene på min bil, og det gjorde de overalt, enda ikke er tørket. Blir klissete på fingrene hver gang jeg må tukle med venstre baklyspære for å få fyr i den igjen. :wink:

Utlogget Alexander

  • Innlegg: 9 177
  • Kingboltklubben
    • Vis profil
    • http://axng.wordpress.com
Understellsbehandling
« Svar #8 på: 27. august 2005, 07:55:34 »
123en min er omtrent ødelagt av rustbehandlingen som har blitt gjort. Mange jordingspunkter fungerer ikke lenger, bakruteviskeren er full av seig guffe som har gjort at armen har kilt seg og motoren har tatt kvelden, knappen på bakluka går enormt tregt osv osv.
Alexander
W111 (220b), W108 (280SE), S123 (280TE, 300TDT), W140 (S350 Turbodiesel) og W211 (E220CDI)
Se: http://axng.wordpress.com
Hubraum ist durch nichts zu ersetzen - ausser durch noch mehr Hubraum!

rs

  • Gjest
Understellsbehandling
« Svar #9 på: 27. august 2005, 09:15:04 »
Sitat fra: Alexander Nygård
123en min er omtrent ødelagt av rustbehandlingen som har blitt gjort. Mange jordingspunkter fungerer ikke lenger, bakruteviskeren er full av seig guffe som har gjort at armen har kilt seg og motoren har tatt kvelden, knappen på bakluka går enormt tregt osv osv.


Akkurat dette mener altså Rust Check at de er gode på. Siterer fra deres hjemmeside:

 "Rust Check vedlikeholder også elektriske anlegg og komponenter i for eksempel bildører. De fleste andre sprøytemiddel fabrikantene advarer mot å rette strålen mot slike ting i sprøyteskjemaene sine.

Det er mange kunder som ikke kjenner igjen vindusheisene sine etter en Rust Check behandling. De spør om noe i mekanismen har blitt reparert. Det samme gjelder fastkorroderte dørlåser
."

Et middel som både smører og reduserer videreutvikling av eksisterende rust og beskytter mot ny rust  8)  Må da være fantastisk. Noen kommentarer til dette?

Utlogget Alexander

  • Innlegg: 9 177
  • Kingboltklubben
    • Vis profil
    • http://axng.wordpress.com
Understellsbehandling
« Svar #10 på: 27. august 2005, 16:14:44 »
Sitat fra: rs
Et middel som både smører og reduserer videreutvikling av eksisterende rust og beskytter mot ny rust  8)  Må da være fantastisk. Noen kommentarer til dette?


Høres ut som olje det... ;) 123en er tectylert. Faen til griseri, motorrommet var helt brunt før jeg kjørte på med 75 grader og høyttrykk.
Alexander
W111 (220b), W108 (280SE), S123 (280TE, 300TDT), W140 (S350 Turbodiesel) og W211 (E220CDI)
Se: http://axng.wordpress.com
Hubraum ist durch nichts zu ersetzen - ausser durch noch mehr Hubraum!

Utlogget Mr. Nygård

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 1 350
  • Sirdal
    • Vis profil
    • Fidjeland hytteutleige
Understellsbehandling
« Svar #11 på: 05. september 2005, 10:15:16 »
Behandlet 300'n her før helga:

Oljedusjsprøyte på luft


Og med dette innholdet:



Løftet opp bilen på siden og tok av hjulene med plast over kalippere.

Tok og i alle hulrom og inne i dører osv...

Knallbillig og godt vedlikehold før saltingssesongen begynner
1983 500 SEC            andel i 1985 420 SE "Pool car"
2012 E 350 CDI 4M    2016 GLC 220d 4M 
www.fidjeland.net

Asbjørn

  • Gjest
Understellsbehandling
« Svar #12 på: 05. september 2005, 17:01:57 »
er den seig nok ? renner den ikke bare ut igjenn ?

Utlogget Mr. Nygård

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 1 350
  • Sirdal
    • Vis profil
    • Fidjeland hytteutleige
Understellsbehandling
« Svar #13 på: 06. september 2005, 07:48:45 »
Sitat fra: Asbjørn
er den seig nok ? renner den ikke bare ut igjenn ?


Den må jo være tyntflytende nok til at du får sprutet den på, så her er det et avveiningsspørsmål.

Lenger opp i tråden vises det til firma som driver med oljebehandling, og det skal være noe lignende oljekonsistens.

Inne i skjermer osv. ligger det alltid litt tørr skit og møkk som oljen "setter" seg fast i. Det ideelle er å kjøre på en støvete grusvei rett etter behandling, slik at man får litt småsand til å feste seg i skjermer og under bilen.

Har hatt 2 tidligere 123 - biler som jeg og har brukt tilsvarende metode på, og det har sett ut som om det har fungert ganske så greit. Imidlertid må denne metoden gjentas oftere enn f.eks. tectyl o.l.
1983 500 SEC            andel i 1985 420 SE "Pool car"
2012 E 350 CDI 4M    2016 GLC 220d 4M 
www.fidjeland.net

amorino

  • Gjest
Understellsbehandling
« Svar #14 på: 06. september 2005, 16:13:23 »
Jeg bruker Tectyl på min e230 når den skal rustbehandles i høst. Har brukt samme opplegg på en c180 for noen år siden, og det funka fint!

De vasker bilen med høytrykk, tørker den osv. som tidligere beskrevet her - og så tar de rusten med syre! Før de igjen tectylerer - inn hvert 3. år etter det!

Tror dette er helt greit! En 97/98-modell er jo ikke akkurat gamle bilen da!?

Utlogget Frode

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 6 133
  • Stavanger
    • Vis profil
Understellsbehandling
« Svar #15 på: 12. september 2005, 09:29:44 »
Fikk oljebehandlet bilen under i helga(søndag...)
Det har vært tørt i Stavanger i 3 hele døgn(må være ny rekord) og da tenkte jeg å slå til....var oppe i klubbhuset sånn i 10 tia og begynte å demontere eksos, hjul, varmedeksler, plastdeksler og innerskjermer.... det tok omtrent en time å få av(mange deksler)... :o
Måte også dekke til kalipperer og skiver..
Deretter fant jeg fram børste og trykkluft og rett og slett børsta bilen for den værste dritten, imens jeg holdt på med det så varma jeg olja(satte den foran vifteovnen....slik at den var god og varm når jeg begynte å sprøyte..... :P
Kan nevne at blen ble høytrykkspylt for ei uke siden også under, samtidig som det er veldig lenge siden det ble saltet i Stavanger så gjør jeg regning med at det er ganske saltfritt under bilen... :P
Gikk ca 2liter olje under bilen og inni hjulbuene og den fikk dryppe av seg litt før jeg begynte å montere igjen.
Var ferdig klokken 1500 og når jeg parkerte hjemme så røykla jeg hele nabolaget.... :wink:  8)

Jeg tok ikke inni kanalene og inni dørene pga at jeg skal til med det neste helg, må ta å demontere dørtrekkene så jeg får gjort skikkelig reint og montert litt mere dempematter samtidig som jeg tar rustbehandling, når det gjelder kanalene er jeg redd jeg må fjærne litt rust i jekkefestene først før jeg fyller de opp med olje... :)

Sitat
er den seig nok ? renner den ikke bare ut igjenn ?


Det legger seg en hinne med olje, alt det overflødige renner ut igjen, det er den hinnen som er viktigst ikke at det flyter med olje.....
Den massen som er i hjulbuene suger til seg oljen så den forsvinner nesten inni der, gikk faktisk ganske mye olje akkurat der for å "mette" den massen som var der fra før....

1991 300TE-24K    Prosjekt Bilen
2015 B250 4M Familie bilen
Medlem nr: 1363

Utlogget Frode

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 6 133
  • Stavanger
    • Vis profil
Understellsbehandling
« Svar #16 på: 09. januar 2006, 15:37:46 »
Sitat
Olje mot rust er effektivt fordi :
- Rustutvikling skjer ikke der det er olje (vann og fukt kommer ikke til).
- Olje kan ikke sprekke eller flasse.
- Olje sitter lengst der den trengs mest og synes minst, nemlig i plateskjøter, falser,
--kanaler og hulrom.
- Olje inneholder ikke løsemidler. Den holder seg derfor flytende, penetrerer, kryper
--mot og fukter plateskjøter og tørre flater. Stopper etablerte rustangrep.


Dette er hentet i fra Vestfold Antirust, og det høres jo fornuftig ut, spesielt når jeg har gjort dette med bilen min.... :wink:

1991 300TE-24K    Prosjekt Bilen
2015 B250 4M Familie bilen
Medlem nr: 1363

Innlogget Olav

  • Innlegg: 3 627
  • 123-Mafioso
    • Vis profil
    • Hjemmeside
Sv: Understellsbehandling
« Svar #17 på: 11. mai 2006, 20:59:00 »
Jeg tar opp igjen denne tråden. Naboen har en nyere Chevrolet Pickup som han vurderte oljebehandling på. Men han ble frarådet det av en kar som hadde fått gjort dette på en nyere volvo. Han måtte skifte ut alt av gummiforinger fordi oljen tæret opp gummien. Noen som har hørt noe om dette?

Utlogget Frode

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 6 133
  • Stavanger
    • Vis profil
Sv: Understellsbehandling
« Svar #18 på: 11. mai 2006, 21:09:53 »
Noen typer olje reagerer med gummi, det er heldigvis få oljer som gjør dette, og de som brukes til oljebehandling rundt om i landet gjør ikke dette så vidt jeg har fått med meg.
De fleste oljene reagerer ikke med olje bare så det er sagt så det skal være trygt å oljebehandle bilen på lik linje som tectyl....... tecktyl er også en olje, bare med mye høyere tetthet slik a den må varmes eller tilsettes spesielle midler for å få den flytende... :P

1991 300TE-24K    Prosjekt Bilen
2015 B250 4M Familie bilen
Medlem nr: 1363

Utlogget ØHN

  • Innlegg: 1 801
  • DCN Approved detailer
    • Vis profil
Sv: Understellsbehandling
« Svar #19 på: 11. mai 2006, 22:18:57 »
Jeg tar opp igjen denne tråden. Naboen har en nyere Chevrolet Pickup som han vurderte oljebehandling på. Men han ble frarådet det av en kar som hadde fått gjort dette på en nyere volvo. Han måtte skifte ut alt av gummiforinger fordi oljen tæret opp gummien. Noen som har hørt noe om dette?

Chevyen min tålte Mercasol godt ihvertfall. Kan ikke skjønne at olje sliter/tærer mer på foringer enn den guffa.
vh Øyvind - Lokallag Oslo - "A normal person's preference is a detailer's worst nightmare!"

Linker til noen av mine poleringsjobber:
Sort 2006 Mercedes-Benz E280CDI
Sort 2006 Mercedes-Benz ML
Sølv 2005 Mercedes-Benz ML
Sort/hvit 2011 Citroën DS3
Hvit 2009 Dodge Journey
Sort Toyota RAV4 mkII SS-lakk
Sort/blågrønn 2004 Subaru Legacy
Sort 2008 Audi A6

Kjører nå: '99 Mercedes-Benz W210 E240 / '00 Mercedes-Benz S210 E280T 4Matic / '08 Nissan T31 X-Trail
(X)'er: '86 Mercedes-Benz W124 / '99 Mercedes-Benz E-klasse W210 / '00 Toyota Yaris / '96 Chevrolet Suburban / '86 MB 209D /  '82 Nissan Urvan / '77 MB 608D / '74 Volvo 144

Frank Osland

  • Gjest
Sv: Understellsbehandling
« Svar #20 på: 24. mai 2006, 20:30:32 »
På mine biler er dette blitt gjordt med strålende resultat:
Demontering av innerskjermer, deksel, kanalskjørt, støtfangere osv
Nedvask med høgtrykk
Tørking
Fjerning av rust/overflaterust
Skifte det som trengs av foringer, dempere, fjærer eller andre ting der under
Ferromax sprøytes over alt
Tørking
Sprøyting med mercasol
Montering
Tut og kjør...
Ut med dreneringspropper under bilen og fjerne guffe fra dei etter ei stund
Tut og kjør enda meir...

tdha

  • Gjest
Sv: Understellsbehandling
« Svar #21 på: 24. mai 2006, 22:47:57 »
Hello!
Ang. oljebehandling, så ser jeg at noen ikke har nevnt at det må ikke spyles under bilen under vinteren, fordi da fjerner man oljehinnen som beskytter understellet mot salt og fuktighet.

Utlogget Stjerneglis

  • Innlegg: 1 211
    • Vis profil
Sv: Understellsbehandling
« Svar #22 på: 26. mai 2006, 12:48:22 »
Jeg har oljebehandlet min bil, og spyler med høytrykk (kaldt vann) jevnlig i hjulhus og understell hver vinter. Likevel forsvinner ikke oljehinna som er iblandet støv og sand. Det er bare å dra gjennom gørra med fingern, så ser du at oljen er fortsatt der selv om det ser tørt ut...

Det er bare å spyle i vei. Bedre at noe av oljen forsvinner (skal jo fornyes jevnlig likevel) enn at bilen er full av salt under...
Tin Nguyen
Merceløs
09 Alfa Romeo 159 SW TI [9]
07 Toyota Yaris 1.0 Sol [8]
98 VW Golf 1.6 Comfortline [10]

X- 04 S211 E220T CDI Avantgarde [7]
X- 93/94 S124 E220T [4]
X- 98 W168 A140 Classic AKS [6]

MBE medlem 1221 (nov 2001)
x-80 VW Golf 1.3 LS [1] | x-86 VW JETTA 1.8 CL [2] | x-98 VW GOLF GL TDI stv [3] | x-03 Hyundai Getz 1.3 GLS [5]

Utlogget Mr. Nygård

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 1 350
  • Sirdal
    • Vis profil
    • Fidjeland hytteutleige
Sv: Understellsbehandling
« Svar #23 på: 11. oktober 2006, 10:19:42 »
Da har nok en gang bilen fått en omgang med sagkjedeolje fra Felleskjøpet. Selvsagt en avveiing hva en ønsker, men med såpass gammel bilpark som jeg har, heller jeg mot årlige behandlinger med olje.

Bilen fikk stå ute i natt  :P, for å unngå oljesøl i garasjen.
1983 500 SEC            andel i 1985 420 SE "Pool car"
2012 E 350 CDI 4M    2016 GLC 220d 4M 
www.fidjeland.net

Utlogget Frode

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 6 133
  • Stavanger
    • Vis profil
Sv: Understellsbehandling
« Svar #24 på: 11. oktober 2006, 12:01:14 »
Jeg fikk tatt min også nå når motor og automat var ute.
Denne gang sprøytet jeg også noe tykkere stoff i hjulbuene (kun der) for å redusere steinsprut skader og lyd.....

1991 300TE-24K    Prosjekt Bilen
2015 B250 4M Familie bilen
Medlem nr: 1363

Jan-E.

  • Gjest
Sv: Understellsbehandling
« Svar #25 på: 11. oktober 2006, 21:08:43 »
Da har nok en gang bilen fått en omgang med sagkjedeolje fra Felleskjøpet.
Greit at sagkjedeoljen fra FK er seig, men den er også laget for å være hurtig nedbrytbar, ihvertfall den bio-olja som er avbildet lengre opp.

Utlogget Frode

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 6 133
  • Stavanger
    • Vis profil
Sv: Understellsbehandling
« Svar #26 på: 12. oktober 2006, 08:38:25 »
Sitat
Greit at sagkjedeoljen fra FK er seig, men den er også laget for å være hurtig nedbrytbar, ihvertfall den bio-olja som er avbildet lengre opp.

Den forsvinner ikke i løpet av et par måneder, og jeg tar bilen og sprøyter den hver høst, det har funket glimrende til nå.....  :P

1991 300TE-24K    Prosjekt Bilen
2015 B250 4M Familie bilen
Medlem nr: 1363

Utlogget bska

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 4 681
  • HMS-sjef avd. Stavanger
    • Vis profil
Sv: Understellsbehandling
« Svar #27 på: 12. oktober 2006, 15:53:59 »
Etter det jeg har hørt anbefales det å blande inn sagkjedolje for at "tectyl coctailen" skal bli seigere.
I like cars - especially when blown!

Utlogget Frode

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 6 133
  • Stavanger
    • Vis profil
Sv: Understellsbehandling
« Svar #28 på: 13. oktober 2006, 08:54:13 »
Det som også kan gjøres er å blande Techtylen med Diesel, Diesel "kryper", dermed trenger det inn i sprekker og trange passasjer som vanlig Techtyl ikke ville kunne trengt inn i.
Deretter fordamper dieselen og kun Techtyl og litt olje fra dieselen ligger igjen....

1991 300TE-24K    Prosjekt Bilen
2015 B250 4M Familie bilen
Medlem nr: 1363