Skrevet av Emne: ALDRI mer Mercedes!  (Lest 7520 ganger)

Håvard Norheim

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« på: 12. juni 2005, 16:58:43 »
Dette er ikke noe hat innlegg som tidvis dukker opp fra fantaster av andre merker, men rett og sltt frustrasjon over en elendig bil i mitt eie. Har en 230 TE, 91mod norsk bil, servicehefte frem til 180000km, nå gått 307000 km. Etter de 180000 med service på BOS, har bilen vært hos et par lokale verksteder til jevnlig kontroll, samt at jeg har gjort mye selv når tiden har strukket til.
Pesten kom i fjor. Min far som er bruker av bilen fikk kjøleproblemer, og når jeg tok bilen inn i mitt verksted viser det seg å være olje i vannet. Dette er tydeligvis et vanlig problem på disse motorene pga tæring av topp-pakning. Jeg tar ut motor, setter den i benk her, bytter alt av pakninger,kjeder og tetninger, inn med motor starter opp, og den går som en klokke igjen. Far kjører bilen på EU kontroll, og jeg får fakset over liste med feil. Da begynner moroa. Verkstedet tok seg ikke engang bryet med å kjøre ut kontroll-seddel. Jeg fikk over et A4 ark med følgende: Foringer forstilling- ALLE. Foringer bakstilling ALLE, Bremseskiver ALLE, Bremseslanger ALLE, Bremserør ALLE, Bremsecalipere ALLE, Kuler og ledd ALLE.. Bilen har vært godkjent uten anmerkninger frem til denne kontrollen. Nederst på arket sto det ganske enkelt: RING RØSNES (lokal presser) Vi syns dog bilen var for grei til å kaste da det ikke var rust eller lignende, god å kjøre har den også vært, og siden "poden" (jeg) har eget verksted, spurte han far om ikke jeg kunne gjøre et gjenopplivningsforsøk på kjerra. Joda, gikk på med godt mot. Bakstilling ble tatt ut, alle stag, foringer ledd og lemmer ble byttet. Alle bremserør ble byttet, alt i forstilling ble byttet, alle fjører ble byttet, overhaler alle calipere, nye skiver og klosser, ny rustbehandling samtidig som alt er ute, setter bilen sammen, og kjører bilen tilbake på samme verksted for ny kontroll. Begynner nå å bli ganske lei hele bilen, men syns han far bør ha en bil. Bilen stryker igjennom kontroll UTEN anmerkninger, skilter og alt på plass, ENDELIG!! Han far reiser fredag til murmansk på jobb, og jeg tenker som så at nå prøver jeg bilen mens han er borte, så vet jeg at ting fungerer som det skal til han er tilbake... I dag tidlig stopper kjerra. Den bare dør! Virker som om komp er vekk, får bilen inn i verkstedet, plukker opp toppdeksel, og drar den på starter. Kamkjede og alt ser ok ut. Kamdrevet går som det skal, men hallo! Nikkeverket står rolig mens alt annet går rundt! Joda, kammen har rett og slett gitt seg i overgangen inn til første lager bukk! Hva er oddsen for det?? Har aldri sett lignende, og aldri hørt om lignende. Er disse motorene ren møkk, eller hva? Oddsen for at dette skulle skje er vel omtrent som å vinne millioner i lotto 3 ganger etterhverandre på samme trekning!? En ting er ihvertfall 100% sikkert, aldri mer Mercedes! Ikke om jeg får den kastet etter meg! Never ever! Holdt på å kjøpe meg en S600, og gud hvor glad jeg er for at det ble Range Rover isteden. Den har aldri gjort et feilslag, og går like fint nå som når den var ny. Det er nok en grunn til a MB stadig må tilbakekalle biler pga diverse feil og mangler.
Måtte bare ha ut litt frustrasjon.... Litt for å vise at det ikke alltid er bare gull og grønne skoger..

Utlogget Alexander

  • Innlegg: 9 218
  • Kingboltklubben
    • Vis profil
    • http://axng.wordpress.com
Re: ALDRI mer Mercedes!
« Svar #1 på: 12. juni 2005, 17:17:55 »
Du har vært utrolig uheldig. Så og si alle de Mercedesene jeg har hatt har gått over 300 000, og ingen av de har jeg hatt så store problemer med som deg.
Alexander
W111 (220b), W108 (280SE), S123 (280TE, 300TDT), W140 (S350 Turbodiesel) og W211 (E220CDI)
Se: http://axng.wordpress.com
Hubraum ist durch nichts zu ersetzen - ausser durch noch mehr Hubraum!

Håvard Norheim

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #2 på: 12. juni 2005, 17:28:31 »
Begynner å mistenke en forbannelse her  :D  Gir snart opp og får tak i en ny motor. Begynner å nærme oss 30k i påkost, og en ny motor på toppen av det igjen da, blir kjipt....

Eivind Soltvedt

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #3 på: 12. juni 2005, 17:29:31 »
Skikkelig uheldig må jeg si..Iallefall med tanke på motor..

Aldri hørt at toppakning har vært problem på M102 motoren, ei heller på M103...


Hadde en 88-230E som var i min varetekt fra 164' til nesten 300' uten på langt nær så mange feil. Motoren der gikk (går ennå) som ei klokke også!

Har nå 90-300TE som kun har vært igjennom det vanlige.


Foringene som dere har bytta er noe som normalt går mellom 250-350' km... Hadde det vært Passat så måtte de ha blitt bytta på 150-200' (maks)

Bremserør er også vanlig å bytte på alle biler som har bremserør i stål.

Hva skjer med 230en? Kjøper den billigbillig jeg! ;)

Håvard Norheim

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #4 på: 12. juni 2005, 17:45:02 »
He,he... Om noen er så tjukke i hue og vil ha den dritten, så skal den selges dyrt  :D
Eneste jeg kan tenke meg er attraktivt er Recaro skinn med massasje og greier  :D

Bamzemums

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #5 på: 12. juni 2005, 17:46:57 »
Har bare ikke helt trua på dette her :?

Eivind Soltvedt

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #6 på: 12. juni 2005, 17:48:49 »
Lukter litt gammalost og gravlaks ja! ;)

Utlogget FrodeS

  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 19 090
    • Vis profil
    • Utleie av minigraver og annet kjekt utstyr.
Re: ALDRI mer Mercedes!
« Svar #7 på: 12. juni 2005, 17:51:03 »
Sitat fra: Håvard Norheim
He,he... Om noen er så tjukke i hue og vil ha den dritten, så skal den selges dyrt  :D
Eneste jeg kan tenke meg er attraktivt er Recaro skinn med massasje og greier  :D


Jeg bare lurer ...

Bilen må altså ha vært totalt ødelagt, med nedslitte bremser og ødelagte foringer osv... Du, som kaller deg mekaniker, har hatt ute motoren og satt den inn igjen uten å merke noe av dette?

Du har altså hatt oppe motoren, fått bilen godkjent, og like etter så ryker det hjulet til kammen? Sikker på du ikke var litt uheldig da du satt det på plass igjen, da? Skal ikke veldig mye til før man får en liten brist der, og da tar det ikke lang tid før ting ryker...

Bare lurer, jeg...
Sikker på det ikke er en liiiten antydning til trolling ute og går?

Jeg fikk i hvertfall ikke så veldig lyst til å sette bilen min på ditt verksted etter å ha lest dette.

Hvis du mot formodning skulle snakke 100% sant, får jeg jo bare kondolere med din fars bil, og du burde kanskje vurdere en annen jobb?
--
FrodeS
'04 Mercedes-Benz E240 4matic   '92 Mercedes-Benz 300TD Turbo
'86 Mercedes-Benz 300E              '93 Nissan patrol kort 2,8 diesel

Håvard Norheim

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #8 på: 12. juni 2005, 17:59:30 »
Nå ja... Motor har vært ute, topp vært sendt bort til motorverksted og sjekket. Kammen har ikke vært ute, så det skal jeg ikke ha skylda for  :x
Jeg har heldigvis aldri sagt jeg er mekaniker, men store deler av familien er det, og jeg har skrudd diversesiden jeg var 14-15år, så jeg kan nok si at jeg har gjort dette en haug med ganger uten et eneste motorras eller i nærheten. Etter et par telefoner nå, til andre motorkjennere, får jeg vite at disse kammene harr vondt for å tåle ny topp-pakning. (ny topp-pakning er som regel noe høyere) Jeg vet ikke hva slags grunnlag du har for å foreslå ny jobb til meg, men aner jeg en smule sarkasme?

Utlogget FrodeS

  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 19 090
    • Vis profil
    • Utleie av minigraver og annet kjekt utstyr.
Re: ALDRI mer Mercedes!
« Svar #9 på: 12. juni 2005, 18:05:44 »
Sitat fra: Håvard

og siden "poden" (jeg) har eget verksted



Gikk utfra at du kanskje var mekaniker siden du har eget verksted, samtidig som du tar ut motorer for overhaling, OG du bytter alt som er av foringer, bremseslanger, overhaler calippere og slikt...

Jeg syns de var påfallende at en som gjør alt dette ikke legger merke til at bilen er et vrak, noe den jo må ha vært hvis rapporten etter EU-kontrollen stemmer.

Jeg har også vondt for å tro at alt det der kan være gæli på en '91 230 som har gått såvidt over 300 000 km.
--
FrodeS
'04 Mercedes-Benz E240 4matic   '92 Mercedes-Benz 300TD Turbo
'86 Mercedes-Benz 300E              '93 Nissan patrol kort 2,8 diesel

Håvard Norheim

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #10 på: 12. juni 2005, 18:07:52 »
Og bare for å poengtere feilen, kamaksel har knekt tvert av, ikke kamhjulet som er gåent!
Forøvrig er det nesten umulig å sette dette feil på.. Ved feil montering vil motoren gå ujevnt eller ikke gå i det hele tatt. Man vil også få ulyd fra register. Bilen har vært kjørt ca 20mil uten et eneste feilslag før den døde uten forvarsel.
Motor har også vært komp testet og funnet i orden.  Man ville automatisk få feil komp og timing dersom dette ikke hade vært i orden ved montering.
Så før du utaler deg om hva jeg kan og ikke kan, bør du ihvertfall vite hva du snakker om :D  Jeg vet hva jeg snakker om, og bygger diverse motorer og biler til daglig. Jeg har derimot ingen fagbrev, og kan ikke kalle meg mekaniker, men jeg kan bil og motor!

Utlogget FrodeS

  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 19 090
    • Vis profil
    • Utleie av minigraver og annet kjekt utstyr.
Re: ALDRI mer Mercedes!
« Svar #11 på: 12. juni 2005, 18:11:23 »
Sitat fra: Håvard Norheim
Og bare for å poengtere feilen, kamaksel har knekt tvert av, ikke kamhjulet som er gåent!
Forøvrig er det nesten umulig å sette dette feil på.. Ved feil montering vil motoren gå ujevnt eller ikke gå i det hele tatt. Man vil også få ulyd fra register. Bilen har vært kjørt ca 20mil uten et eneste feilslag før den døde uten forvarsel.
Motor har også vært komp testet og funnet i orden.  Man ville automatisk få feil komp og timing dersom dette ikke hade vært i orden ved montering.
Så før du utaler deg om hva jeg kan og ikke kan, bør du ihvertfall vite hva du snakker om :D  Jeg vet hva jeg snakker om, og bygger diverse motorer og biler til daglig. Jeg har derimot ingen fagbrev, og kan ikke kalle meg mekaniker, men jeg kan bil og motor!


Velvel... Fortsatt syns jeg det er påfallende at en bil kan være så til de grader oppbrukt uten at du merker det hvis du har såpass peiling som du påstår.
Jeg gjorde en gang i tida noe jeg ikke burde gjort. Jeg strammet et remhjul for dårlig. Det holdt 5000 km før det løsnet. Det er ikke alltid resultatene av at man gjør noe feil viser seg umiddelbart.

Hvis kammen hadde knekt 20 mil etter at jeg hadde hatt bilen på verksted som hadde hatt av toppen og slikt, så hadde jeg garantert troppet opp der og krevd at de utbedret feilen.
--
FrodeS
'04 Mercedes-Benz E240 4matic   '92 Mercedes-Benz 300TD Turbo
'86 Mercedes-Benz 300E              '93 Nissan patrol kort 2,8 diesel

Håvard Norheim

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #12 på: 12. juni 2005, 18:19:09 »
Når jeg tok inn bilen, hadde den nylig vært inne til service på lokalt verksted. Derfra forelå det ingen antydninger om bilens dårlige tilstand på understell. Jeg skrur ikke bil for andre, og ihvertfall ikke familie, rett og slett fordi det alltid ender opp med en masse arbeid uten særlig betalt, og en masse problemer i forhold til at de alltid forventer at man stiller opp til alle døgnets tider og når ingen andre kan pga høytider osv.. En grei regel jeg har, men når far ikke ville koste på seg en ny bil, sa jeg ja til å gå over motor for at han skulle ha noe å kjøre med, uten at jeg la meg opp i å sjekke andre feil og mangler(bortsett fra lys og sånt) Da han opplyste at det varr på tide med en EU, sendte jeg bilen til et verksted jeg samarbeider med for å få en ærlig kontroll hvor man får vite den faktiske tilstand, og ikke bare en "fort gjort" kontroll. Eu kontroller kan kjøpes for en 1000 lapp, men jeg ville vite hva som var feil, i og med at bilen er min og at jeg ikke har særlig sans for triks og miks med sikkerheten på en bil. Derfor fikk vi også denne "smørbrød" listen. Dette er kanskje noe man bør tenke på dersom man setter bilen inn hos noen som harr for mange jern i ilden, og ikke er så nøye. Jeg personlig er "Peter Meter" og kanskje litt for nøye, men så er også alt jeg har tipp topp til enhver tid. Det jeg ble forbauset over er at kamaksel som ikke har noen som helst tegn på slitasje, kan ha et tretthetsbrudd på et punkt hvor det ikke er rare belastningen. Derfor frustrasjonen over MB og kvaliteten.De jeg har snakket med i dag, har ALDRI opplevd dette på andre merker...

Bamzemums

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #13 på: 12. juni 2005, 18:28:03 »
egentlig har jeg ikke ord... MEN kanskje du har peil og kanskje akkurat DEN motoren var dårlig, MEN å gå sålangt som å si at det "skal aldri bli mer mercedes(fordi DU har hatt problem med en") er gå litt langt synes jeg.
Faren min har har hatt 2stk 230Er den første(w123) kjørte han over 500000km det som ble bytta var kam og reg. kjede, den bilen har blitt kjørt over 140000km etter den ble solgt men hva som har blitt gjort i den perioden vet jeg ikke.

Den andre og nåværene 230En(w124) har 260000km på klokka, da den ble kjøpt var den gått 170000km, det som har blitt skifta er kam.

Dette med dårlige kammer er vanlig for 230(m102) motorene helt til i 88/89 mb byttet visstnok levrandør på kammer da :wink:

Eivind Soltvedt

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #14 på: 12. juni 2005, 18:36:29 »
Synes det er rart at man ikke har merket at alt som er av foringer er gåent jeg da..

Det at kammen har knekt kan jo skyldes mye grisekjøring, kan også skyldes produksjonsfeil hos leverandør..At toppakninga som bygger mer er årsak er jo rett ut BS..
Er kjedestrammer på kjedet, så om pakningen bygger 0,1mm mer så ville det ha blitt regulert av kjedestrammeren...


Blir som en kompis av meg som hadde en mazda 323 16v turbo 4x4..Veiva knakk akkurat på innsiden av tannhjulet på registerreima!
Årsak? Viste seg at bil og motor hadde vært brukt betraktelig mer og mye hardere enn det selger påstod..
Viste seg også at turbo hadde sprukket.

Håvard Norheim

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #15 på: 12. juni 2005, 18:37:03 »
Synd du ikke kan se skaden på kammen, da hadde du kanskje ikke vært så påståelig. Kammen har knekt under en lagerbukk. Umulig å se. Nettopp fordi sånne som deg som ikke forstår hvordan ting henger sammen, er det jeg ikke gidder å skru for andre. Det finnes utallige eksempler på "reklamasjoner" som ikke henger sammen med den jobben som er utført.. Jeg jobbet tidligere på GM, og der var det ansatt en egen person kun til å behandle reklamasjoner, og du kan tro det ble reklamert på mye rart :D

Det som er rart er at en kamaksel knekker og at det kan være den som skrur sin feil selv om aksel ikke har vært demontert :D

Det ble vurdert som unødvendig å gjøre noe med nikkeverket uten da også bytte stempelringer++ Topp, kamaksel, ventiler og nikkeverket var uten antydning til slitasje, og ble derfor ikke gjort noe med annet enn kontrollert.  

Kamkjede ble byttet siden dette ble tatt av nettopp på grunn av at vi ikke skulle røre kamdrev og kam :)

Men,men, nå spiller det jo egentlig ingen rolle siden det er min bil og jeg som betaler, så er det jo bare å kjøpe en ny og sette inn..

Etter all påkost er jo bilen som ny å kjøre, så en kam fra eller til spiller liten rolle. Byttet på en time er den også.

Det som irriterte meg er at en kam faktisk kan bryte tvert av!
Bilens tilstand forøvrig har jeg ikke hatt noe med å gjøre annet enn at jeg har puslet den sammen til å gå igjennom uten en eneste anmerkning etter den smørbrød lista jeg fikk. Så kan man jo vurdere om det er jeg eller det autoriserte verkstedet (tidligere verksmester på MB!) som har gjort en dårlig jobb...

Espen

  • Gjest
Re: ALDRI mer Mercedes!
« Svar #16 på: 12. juni 2005, 18:46:20 »
Sitat fra: Håvard Norheim
Synd du ikke kan se skaden på kammen, da hadde du kanskje ikke vært så påståelig. Kammen har knekt under en lagerbukk. Umulig å se. Nettopp fordi sånne som deg som ikke forstår hvordan ting henger sammen, er det jeg ikke gidder å skru for andre.

?? Er åpen for at andre har andre har andre meninger o.l. Men skjønner lite av at du vil være medlem på dette forumet når du fra dag EN sier aldri mer Mercedes på nettopp ett Mercedes-forum og i tillegg kaller folk for uvitende. Hva het verkstedet du driver forresten?

Håvard Norheim

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #17 på: 12. juni 2005, 18:47:23 »
Enda en gang, JEG HAR IKKE HATT DENNE BILEN, jeg kun eier den, og det er min far som har kjørt den! Han har absolutt null peil på bil, og kjører fra a-b, thats it. Og det at disse kan ryke etter topp-pakningsbytte, kan du jo høre med BOS om, det var derfra jeg ble fortalt det. Mer bryr ikke jeg meg om det, men det var forklaring derfra. Selvfølgelig er jeg helt enig i at kjedestrammer skal regulere det! En mulighet er om strammeren henger og ligger på for mye, da vil kjedet bli for stramt, men strammeren ble byttet ut, så jeg har liten eller ingen tiltro til forklaringen fra BOS.

Det at man skal merke at foringer er slutt, er så som så.. Det er stor forskjell på hva som "kan gå" og hva som "bør byttes". Det er opp til hver enkelt om man vil ha en bil som er ok, eller en bil som er bra! Jeg foretrekker det siste.. Ta med deg bilen på kontroll, ta en EU, og så drar du på fks NAF etterpå, så vil du få to vidt forskjellige svar! Dersom du ber om å få vite ALT om bilen, og hva som må gjøres for å få bilen i optimal stand, vil du få en liste som er rimelig mye lenger enn en EU lapp. En EU kontroll er etter min mening null verdt, men det er min personlige mening..

Espen

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #18 på: 12. juni 2005, 18:48:14 »
Toyshop???

Eivind Soltvedt

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #19 på: 12. juni 2005, 18:54:33 »
(f*en så tregt forumet går for meg idag)

Nok om det, mannen har vært uheldig med 1 (en) 230TE.
Vi er mange som ikke har vært så uheldige..Nok om det!

Bilen blir iallefall som "ny" når alt er fikset?


Liker å ha bilen i god stand. Derfor bruker jeg ikke NAF! ;) (dårlig erfaring..Overså totalt utslitte bærearmsforinger og 1 gåent hjullager, men hengte seg så opp i at det var senkesett på bilen)

At BOS påstår at toppakning er problem på M102 motor er vel mest sannsynlig egentlig bare en unnskyldning for å slippe diskusjoner vil jeg tro! Har aldri hørt dette om denne motoren før..

Bamzemums

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #20 på: 12. juni 2005, 18:58:17 »
har heller aldri hørt at topp pakning er ett problem på M102, derimot kun på 300E 24V, men det er jo en annen sak :wink:

Håvard Norheim

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #21 på: 12. juni 2005, 18:59:16 »
Jeg driver ikke noe verksted, for guds skyld, hvor mange ganger skal jeg si det? At jeg skriver her på forumet, kan kanskje ha med at jeg som du kan lese i mitt første innlegg hadde lyst til å "rase" av meg litt frustrasjon om akkurat denne bilen :D  Det jeg driver med er restaurering av biler. Jeg driver ikke noe verksted som man kan henvende seg til dersom man ønsker å bytte eksos eller bremser. Jeg kjøper vrak og bygger disse opp helt fra bunnen. Dette er biler jeg selv eier, da man uten fagbrev ikke har lov til å skru mot betaling på andres kjøretøy, og dette forholder jeg meg til.
Når jeg skriver ALDRI mer Mercedes, kan du dersom du leser hele innlegget, og ikke bare tar hensyn til det du ønsker å kritisere, se at jeg skriver at det var for å få ut litt frustrasjon fordi det liksom aldri tar slutt på problemene med denne bilen. Jeg skriver også her på forumet fordi jeg faktisk eier en Mercedes.
Dersom du kun ønsker "solskinnshistorier" lever du nok ikke på samme planet som en del andre.

At jeg ikke tidligere har giddet å skrive noe her, kan jo kanskje komme av nettopp det at man får pepper med en gang det er noe som ikke stemmer overens med enkeltes MB-bibel forståelse. Det er liksom ikke så artig for nye folk å melde seg på forumet her, når uansett hva det gjelder er det noen av dere som har doktorgrad i alt som har med bil å gjøre. Og vær så grei nå og les dette med litt humor. Jeg bryr meg egentlig lite om hva andre mener om meg, men jeg har flere kjente som har følt seg lite velkomne her....

Eivind Soltvedt

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #22 på: 12. juni 2005, 19:05:40 »
Da begraver vi alle stridsøksa og finner fram fredspipa og ildvannet og forteller heller om noe annet? ;)

300en min var faktisk i dårligere stand da jeg fikk den enn det tilstandsrapporten fra MB sa den var! blant annet har jeg skifta strammehjulet, løpehjulet og vannpumpe for å bli kvitt ulelyd fra lager. Blitt bedre, men står igjen med dynamolager og lageret på servoen..samt betraktelig mer "svetting" enn rapporten påsto det var! Fikset nå! ;)

Espen

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #23 på: 12. juni 2005, 19:09:59 »
Jeg registrerer det du sier og er fornøyd med det. Når du blir mer kjent med forumet vil du se det er mye i arkivet som ikke er solskinnshistorier, verken når det gjelder bilene eller forhandlere.... Stusset bare over at du "kritiserte" med en gang. Men uansett, håper du ikke blir skremt av haukene på forumet og at du får ordnet opp bilen din  :wink:

Håvard Norheim

  • Gjest
Kanskje mer Mercedes :)
« Svar #24 på: 12. juni 2005, 19:29:12 »
Bare jeg får fatt på en kam nå så, så blir doningen bedre enn ny, den er jo reparert :)
Nå skal det jo sies, at jeg allerede har mer Mercedes da.. Planen var å bygge en litt heftig motor å putte oppi noe.. Ingen som vet om noe MB V8 deler?? Har 2 fabrikksnye V8-5,5 AMG blokker liggende, som jeg har kjøpt litt deler til i ny og ne. Er en venn av meg som driver ESS, så jeg vurderte å bygge noe med presse på, men trenger to topper og et innsprut.. Det rundt blir nok nytt fra MB, men topper er dyrt! Ihvertfall til disse motorene..

Håvard Norheim

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #25 på: 12. juni 2005, 19:35:47 »
Sitat fra: Espen
Toyshop???


Skal ikke se helt bort ifra det :)
Begynt e som hobby, nå mere heldags..

Utlogget Alexander

  • Innlegg: 9 218
  • Kingboltklubben
    • Vis profil
    • http://axng.wordpress.com
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #26 på: 12. juni 2005, 19:49:54 »
En ting som er verdt og merke seg er at det stor forskjell fra verksted til verksted om hva som er en slitt foring. Jeg har blitt fortalt på et verksted at foringen må ha sluppet for at den skal bli underkjent. Dvs. at det må være slark der.

Et annet verksted som jeg tok eu på en gang så at en foring på bærebrua var sprekt, og dermed fikk jeg en feil, selv om det ikke var slakk der. Det første verkstedet bekreftet at dette ikke ville ha vært en feil hos de...
Alexander
W111 (220b), W108 (280SE), S123 (280TE, 300TDT), W140 (S350 Turbodiesel) og W211 (E220CDI)
Se: http://axng.wordpress.com
Hubraum ist durch nichts zu ersetzen - ausser durch noch mehr Hubraum!

Geggi

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #27 på: 12. juni 2005, 22:55:59 »
Synd med den dårlige bilen. Max uflaks må det jo være da jeg ikke har hørt mye negativt om den modellen. Den har jo noen km. på nakken etterhvert da og er 14 år. Mange bilmerker nærmer seg jo faretruende pressa med den alderen, mens noen merker allerede er flate. Men er den "forskriftsmessig" kjørt og vedlikeholdt skal den jo holde en del år ennå. Snittalderen er jo som alle vet høyest hos MB og er på 20,7 år. Tallet er hentet fra 2003:
http://www.dinside.no/php/art.php?id=103639
Tror likevel jeg hadde bedt om en "second opinion" m.h.t. EU-kontrollen hos et annet verksted. Det kan vel ikke ha vært SÅ galt siden du selv har peil og du ble jo overraska selv av dommen....?

Utlogget Sven Håkon

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 5 735
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #28 på: 12. juni 2005, 23:40:01 »
Mener du at bilen har vært i familiens eie fra 180.000km til 307.000km uten at noen av brukerene har merket at "alt" ble nedslitt??

Hva gjelder motoren er det som med alt; Ting skjer - toppakningen på mine foreldres bil blåste på rundt 70.000km, de forrige støtdemperene jeg hadde tok kvelden etter 40.000km, og en venn av meg opplevde at motorfestet hadde gravd seg gjennom stålet etter bare 550.000km.... Som sagt; Ting skjer, ikke alt følger statistikken...

Narvestad!

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #29 på: 13. juni 2005, 00:26:42 »
Mercedes er en "drittbil" , trur du ikke jeg måtte bytte frontrute da gitt!!! Vel, det var ment som en liten spøk. Det er... iflg. importøren en historie på at 230 W124 fra 1990 og en stund fremover hadde problemer med at toppakning tæret-revnet (legeringsfeil i pakning) slik at olje og vann hadde samme kanaler. Jeg er vel av den oppfatning at man vel må regne med at noe begynner å bli slitt etter å ha vandret en 8-10 ganger rundt jorda? Vanskelig å uttale seg om akkurat denne bilen din, noen setter bilen på verksted og bestiller rep på spesifikke arbeider og ikke arbeider iflg servicehefte!! og da kan man vel kanskje ikke forlange at verkstedet - uavhengig om dette er merkeverksted eller ikke.. går gjennom hele bilen "gratis"? Noen gidder ikke rydde i bilen så man kjører rundt med 2-300kg ballast, Noen gidder ikke styre unna høl i asfalten, men dundrer nedi, så det er nok mange faktorer som spiller inn for holdbarhet osv. Som en her i forumet uttalte: Det at så mange drosjeeiere velger mercedes HVER gang, indikerer vel ikke at mercedes er spesielt dårlig? En EU-kontroll er vel egentlig bare en forsikring om at bilen brenner opp ca alt av drivstoff samt at bilen ikke detter ned på bakken av rust vel? Jeg skjønner frustrasjonen din, men får vi "hele" historien?

amorino

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #30 på: 13. juni 2005, 09:49:14 »
La nå gutten klage seg skakk - det nytter ikke å høre ÈN historie og så la den stå til lags for hele MB-kvaliteten. Samme mann sier jo også at det ikke er rart at MB må tilbakekalle biler for feil etc. Det er vel mest rust og småfiks det - ikke noe som går igjen på motor, så vidt meg er bekjent!

Jeg tror nok vedlikehold henger sammen med levetid! Utfra forventet levetid på MB (også denne modellen) kan vi vel fastslå at ett eller annet har sviktet på hjemmebane! Mht. til kammen; shit happens! En annen kar her inne fortalte at døra hans på en Barchetta plutselig ramlet av?

JEG skal fortsatt ha MB - og om gutten ikke vil ha det, så gir jeg i grunnen blaffen! Du kan jo bare bygge deg din egen, som du sier her!

Håvard Norheim

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #31 på: 13. juni 2005, 10:52:01 »
Så er vi inne på kritikk sporet igjen...
For å gjøre et par ting klart..
Ja, jeg valgt å få vite ALT som var feil med bilen, fordi den skulle være 100%.
Ja, bilen er min, står registrert på far, og far bruker og betaler det det koster å ha den. Grunnen var enkelt at jeg kjøpte den for 7-8år siden uten egentlig å ha bruk for den, mens mor og far hadde det. Istedenfor å la den stå ureg, ville de gjerne ha den.
Ja, som uvitende kan man skylde på dårlig vedlikehold og alt mulig annet, men som jeg skrev tidligere, bilen er ny i Norge, med en tidligere eier (dame i 50årene, UTEN barn, så ingen grisekjøring)

Som jeg også skrevtidligere, bilen har vært inne til service hos BOS frem til 180000km, etter det hos autorisert verksted. Far har som også tidligere skrevet ingen forutsetning for å kunne se om en foring er slutt eller ikke, og har derfor kjørt bilen på verksted, med tilhørende Eu kontroll osv. Når det da viser seg at mye er helt slutt, er det lov å bli skuffet/sjokkert. At ingenting av dette hverken dukket opp på forrige kontroll (ca 4 mnd før olje i vann episoden) er meg ganske uforstående..
Flere foringer og gjennomføringer i blant annet bakstilling var rustne tvers igjennom, og det kan vel egentlig bare skyldes dårlig kontroll når dette ikke blir oppdaget?

Det skal også sies at bilen var etter sigende helt grei å kjøre i følge far, uten at han vet annet enn det han evt kjenner i ratt osv..

Å begynne med antydninger om konkurs osv viser vel egentlig bare hvilket lavt nivå av kunnskap den enkelte sitter med....

Det jeg kommenterte var for såvidt kvaliteten på bilen og hvilken frustrasjon dette innbærer. Om dette er normalt for biltypen eller ikke, er forsåvidt uinteressant, med en slik opplevelse av en bil, frister det lite med flere MB.

Det skal også sies at jeg selv har bil som har gått tilnærmet det samme uten å være i nærheten av samme problemer eller prisnivå på reprasjoner.

Narvestad!

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #32 på: 13. juni 2005, 11:43:34 »
Det å ta ut all sin (forståelige) frustrasjon som du gjorde i første innlegg er jo helt greit. Det å tro at du ikke får reaksjoner fra medlemmer av Mercedes Entusiastklubb..... er vel å dra det litt langt?? :roll:
Det at det finnes "useriøse" bilverksteder rundt i dette landet er vel heller ikke noen nyhet.... mange undersøkelser, også av merkeverksteder som er gjennomført, beviser jo dette.
At foringer,hjullagere,opphengskuler ol. blir slitt etter at bilene er kjørt 300000km overrasker ikke meg, heller ikke motorrep, men alt utenom toppen burde vært oppdaget ved servicer eller eu-kontroller, så langt er vi nok enige de fleste av oss.
Derfra til å si at Mercedes stinker, er forholdsvis useriøst! :!:

øystein

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #33 på: 14. juni 2005, 09:43:21 »
Jeg hadde en golf som min far brukte,og en dag kom han til meg å klagde på ulyd av bakhjul.
Da var hjullager så utslitt at hjulet rullet på spindelen,det var ca 7cm slakk på bakhjul.Så min far hadde ikke merket om noen foringer ble utslitte over tid.
Ellers at man blir "angrepet" når man klager på merket av ENTUSIASTER på grenser til fanatisk er ikke uvanlig ,for jeg har byttet forum etter hvilke merke jeg selv kjører  og dette går igjennom overalt.
Jeg tror kvaliteten på biler mercedes,bmw ,audi ,volvo o.l ikke er så forskjellig og den 230 din er mest uflaks.
Dessuten gjorde valget av overskrift her av forumstarter at du startet forsvarsmekanismen hos oss,derfor litt skittkasting.

amorino

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #34 på: 14. juni 2005, 10:27:51 »
Det er ikke snakk om skittkasting - bare litt urent spill  8) . Ingen her er fanatikere, men gjerne mer enn middels opptatt av (sin egen) bil! Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forlare at jeg bruker tid på dette - men på et eller annet punkt ble jeg provosert. Ikke fordi jeg følte det som et angrep på min bil, men fordi det var så mange snodige ting i innlegget, at jeg mente noen måtte sette stakkaren på plass!

Det blir helt galt forum å poste saken, siden folk her inne både kan og vet mer om saken enn denne karen. Det blir omtrent som om jeg - som Vålerenga-supporter - skulle begynne å poste mine meninger om Lyn (synd og skam!) i Lyn-supporternes forum!?!? Ikke spesielt nødvendig med andre ord!

Og på samme måte som om jeg skulle fastslå at Lyn er et dårlig lag etter  ha sett 10 minutter av en kamp, så er utsagnet om aldri mer MB etter en uheldig bil, helt på jordet!

Trist at erfaringene er dårlige, men slike reperasjoner av ALT mulig på EN GANG - skyldes kun dårlig vedlikehold og oppfølging. Om det er bileier, verksted, sjåfør eller en kombinasjon av alle tre - det gjenstår å se! Utfra feilstatistikk og levetid på denne MB-modellen kan vi umiddelbart fastslå at det IKKE er MB sin feil, i hvert fall!

Og for alt det måtte være verdt - alle her inne ville gjerne gjort sitt ytterste for å hjelpe (teknisk, deler etc.) om tonen din var noe annerledes! Men takler du med knottene først, må du også tåle en albue i trynet (bare for å fortsette fotballmetaforene!!)!

Lykke til med bilen - uansett hva du gjør! Og jevnlig service kan kanskje være en idè - likeledes et medlemskap i NAF siden du tydeligvis kunne brukt en jurist mot verkstedet siden ingen av disse tingene var blitt oppfaget på tidligere servicer... Slitedeler ødelegges ikke over natten!

Steinar Lindberg

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #35 på: 14. juni 2005, 12:25:18 »
Jeg synes faktisk ikke "denne karen" har gjort eller sagt noe som helst i "gal" tone jeg...
Han har jo gang på gang presisert at han var "sinnsyk i gjerningsøyeblikket"  :wink: , eller frustrert, som han sa... Det må være lov.

Det som er mer tydelig, er at folk er utrolig hårsåre når noen kommer med et innlegg som er "kritiserende".
Det er nok av folk her som har "peiling", og diskusjonen glir da fort inn på hvem som har "mest peiling".

Jeg var forelska i Chevrolet sin Starcraft G-30- utgave, men etter en del krassel med den, så var jeg i stor grad på samme frustrasjonsnivå som vår venn fra Halden.  ALDRI mer Chevy Van. Men pokker så fine biler...   8)

Sitat fra: amorino
Artig forøvrig at du EIER en bil din FAR kjører? Kan neppe være gunstig, med mindre han sliter med en konkurs eller to? :?:


Unødvendig synsing angående noe du sannsynligvis ikke "har peiling" på, Amorino...  :wink:

MbTore

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #36 på: 14. juni 2005, 13:35:36 »
For å holde topic litt til, i stedet for bare å klage fordi en person ikke bare fullroser Mercedes (ja, det finnes faktisk mange ulemper med de bilene også!! Det er ikke bare fryd og gammen som en del skal ha MB til å være...). Jeg synes det han forteller høres ut som en beskrivelse av en bil som har gått 5-600.000km. Er du sikker på at ikke telleren har vært skrudd på? Jeg har nemlig hatt flere MB som har passert 300"km, og sånn slitasje har det aldri vært i nærheten av på dem. Hadde også en 79 300D som hadde passert 1,1mill km, og selv den var i bedre forfatning. Jeg tror den bilen til din far har gått mye mer enn usle 300"km...

amorino

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #37 på: 14. juni 2005, 13:45:50 »
Sitat fra: amorino
Artig forøvrig at du EIER en bil din FAR kjører? Kan neppe være gunstig, med mindre han sliter med en konkurs eller to? :?:



Jeg mente det ikke så alvorlig, og i en spøkefull tone. Det er jo som regel omvendt - at far "eier" og sønnen kjører dermed med billig forsikring! Men den var over streken - enig i det. Den beklages herved, og er også fjernet fra det opprinnelige innlegget! :oops: [/quote]

Eivind Soltvedt

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #38 på: 14. juni 2005, 15:45:34 »
Er helt vanlig at foringene og bremserørene må skiftes med km-stand på 250-350' km! Så synsing om at den er tilbakeskrudd virker litt søkt spør du meg! Det med motoren er vel eneste jeg syns var litt rart og litt tidlig!

Men mandagsbiler finnes det mange av! Kan være produksjonsfeil eller feil kvalitet på matriale da det ble produsert. Hva vet vi?

Utlogget FrodeS

  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 19 090
    • Vis profil
    • Utleie av minigraver og annet kjekt utstyr.
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #39 på: 14. juni 2005, 15:53:19 »
Sitat fra: Eivind Soltvedt
Er helt vanlig at foringene og bremserørene må skiftes med km-stand på 250-350' km! Så synsing om at den er tilbakeskrudd virker litt søkt spør du meg! Det med motoren er vel eneste jeg syns var litt rart og litt tidlig!

Men mandagsbiler finnes det mange av! Kan være produksjonsfeil eller feil kvalitet på matriale da det ble produsert. Hva vet vi?



Uten at det er noe godt statistisk grunnlag, så har min gått 355.000 og gikk i januar gjennom en ganske grundig eu-kontroll uten anmerking på en eneste foring. Tror dog det er noen jeg skal bytte nå, men det er mest pga. føre var.
Det er ganske langt (altfor langt) derfra til at ALT er utslitt.
--
FrodeS
'04 Mercedes-Benz E240 4matic   '92 Mercedes-Benz 300TD Turbo
'86 Mercedes-Benz 300E              '93 Nissan patrol kort 2,8 diesel

300TDT

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #40 på: 14. juni 2005, 15:56:44 »
Sitat fra: Eivind Soltvedt
Er helt vanlig at foringene og bremserørene må skiftes med km-stand på 250-350' km!
Går med på foringer, men bremseRØR har jeg aldri vært nødt å bytte på en MB.
Dersom bilen er understellsbehandlet og normalt vedlikeholt bør bremserørene vare bilens levetid er nå min mening.

BremseSLANGENE er noe langt annet - men det er nå bare slik gummi oppfører seg etter noen år...

Eivind Soltvedt

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #41 på: 14. juni 2005, 16:23:55 »
Bytta bremserør til bakhjul på 230en da den sto på drøye 220-230K.
Bytta bremserør til bakhjul på 300en da den sto på drøye 290K.

Bytta traversforinger på begge biler med km-stand på rundt 250-270K.
Bærearmsforingene foran utslitt på begge mine 124 før passert 300K.
Stabstagforinger foran bytta på begge biler også

Need I say more?

tdha

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #42 på: 14. juni 2005, 16:46:12 »
Årsmodell og kjørestil har vel noe å si i tillegg til km-stand?

300TDT

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #43 på: 14. juni 2005, 20:07:30 »
Sitat fra: Eivind Soltvedt
Bytta bremserør til bakhjul på 230en da den sto på drøye 220-230K.
Bytta bremserør til bakhjul på 300en da den sto på drøye 290K.
Utrolig. Aldri understellsbehandla disse bilene? Min 240D gikk i graven etter 20år/570k med originale bremserør, og ingen av de nåværende har rust på bremserørene (men de er naturligvis som alt anna innsauset i Tectyl / TuffKote-klisj - OG bilene vokst opp i Tyskland (importert i '98/'99).

Sitat fra: Eivind Soltvedt
Bytta traversforinger på begge biler med km-stand på rundt 250-270K.
Bærearmsforingene foran utslitt på begge mine 124 før passert 300K.
Stabstagforinger foran bytta på begge biler også
Dette er slitedeler. Bytta masse - på 124'n nesten alt av slikt, men det har ikke noe med kvalitet å gjøre - gummi blir nå engang råtten etter som årene siger på, spesielt om bilen må holde ut oppi saltsørpa her i Norge.
Når det i tillegg er ørten foringer for å gi den komforten og hjulkontrollen som vi er vant med og forlanger, blir det logisk nok mye deler som må byttes omkring 15år/300k.

Stabstagforinger vet jeg om en som måtte skifte etter 70k, de koster nå bare et par hundrelapper også...

Eivind Soltvedt

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #44 på: 14. juni 2005, 20:52:56 »
begge bilene har blitt vel holdt..Dog må det vel nevnes at rørene på 300en røyk nok pga mye belastning ved skifte av traversforinger..

så aldri på rørene på 230en selv..Fikk feil på pkk, mulig forsøk på å tjene penger på meg? men det gjorde de ikke! Satte bort til annet verksted da de priset seg totalt ut!  :lol:

Utlogget Frode

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 6 171
  • Stavanger
    • Vis profil
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #45 på: 14. juni 2005, 21:15:34 »
Sitat
OG bilene vokst opp i Tyskland (importert i '98/'99).


Dette har veldig mye å si, langt inni Europa er det ikke antydning til salt, det viser seg ofte igjen på at bilene generelt har mye mindre rust enn her hjemme...... :?

1991 300TE-24K    Prosjekt Bilen
2015 B250 4M Familie bilen
Medlem nr: 1363

Utlogget Sven Håkon

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 5 735
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #46 på: 14. juni 2005, 21:53:02 »
Sitat fra: Frode Larsen
Sitat
OG bilene vokst opp i Tyskland (importert i '98/'99).


Dette har veldig mye å si, langt inni Europa er det ikke antydning til salt, det viser seg ofte igjen på at bilene generelt har mye mindre rust enn her hjemme...... :?


Etter å ha kjørt gjennom Tyskland et par ganger om vinteren kan jeg vel trygt si at jeg aldri har sett mer salt enn der.....

Slik så den ut etter den ene turen:


Utlogget Frode

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 6 171
  • Stavanger
    • Vis profil
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #47 på: 14. juni 2005, 22:13:03 »
99,99% av alt det der fikk du vel fra Kristiansand og hjem...det er jo slik bilen min ser ut etter en liten tur til Sandnes.... :wink:

Fra spøk til revolver, det kan overhodet ikke sammenlignes, rustnivået i europa og Norge, bilene her hjemme spises jo opp på kun kort tid hvis du ikke dypper de i olje eller tectyl.... :cry:

1991 300TE-24K    Prosjekt Bilen
2015 B250 4M Familie bilen
Medlem nr: 1363

Utlogget Sven Håkon

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 5 735
  • DieselPower!
    • Vis profil
    • Sven Håkon Voldum
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #48 på: 14. juni 2005, 23:18:43 »
Hehe, ja tro hva du vil :D

kodvaag

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #49 på: 14. juni 2005, 23:36:28 »
Bilene ruster ikke, de har maling på!

I Norge blir malinga slått av flak for flak, enten av sjåførfeil (f.eks skrape nedi en stein under) eller pga dårlig veivedlikehold.
Så ruster det!

I Tyskland er det lite småstein på de mange gode veiene, så bilene får ikke så mye skrammer. Lite skrammer = lite plasser rusten kan begynne på.

Salt, det gjør bare at bart metall ruster fortere. Hvis korrosjonsbeskyttelsen er intakt ruster ikke (kvalitets) bilen.

Det er min erfaring i hvert fall, etter en del norske bruktbiler og etterhvert en del turer til Tyskland for å kjøpe biler.