Skrevet av Emne: ALDRI mer Mercedes!  (Lest 5729 ganger)

Håvard Norheim

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« på: 12. juni 2005, 16:58:43 »
Dette er ikke noe hat innlegg som tidvis dukker opp fra fantaster av andre merker, men rett og sltt frustrasjon over en elendig bil i mitt eie. Har en 230 TE, 91mod norsk bil, servicehefte frem til 180000km, nå gått 307000 km. Etter de 180000 med service på BOS, har bilen vært hos et par lokale verksteder til jevnlig kontroll, samt at jeg har gjort mye selv når tiden har strukket til.
Pesten kom i fjor. Min far som er bruker av bilen fikk kjøleproblemer, og når jeg tok bilen inn i mitt verksted viser det seg å være olje i vannet. Dette er tydeligvis et vanlig problem på disse motorene pga tæring av topp-pakning. Jeg tar ut motor, setter den i benk her, bytter alt av pakninger,kjeder og tetninger, inn med motor starter opp, og den går som en klokke igjen. Far kjører bilen på EU kontroll, og jeg får fakset over liste med feil. Da begynner moroa. Verkstedet tok seg ikke engang bryet med å kjøre ut kontroll-seddel. Jeg fikk over et A4 ark med følgende: Foringer forstilling- ALLE. Foringer bakstilling ALLE, Bremseskiver ALLE, Bremseslanger ALLE, Bremserør ALLE, Bremsecalipere ALLE, Kuler og ledd ALLE.. Bilen har vært godkjent uten anmerkninger frem til denne kontrollen. Nederst på arket sto det ganske enkelt: RING RØSNES (lokal presser) Vi syns dog bilen var for grei til å kaste da det ikke var rust eller lignende, god å kjøre har den også vært, og siden "poden" (jeg) har eget verksted, spurte han far om ikke jeg kunne gjøre et gjenopplivningsforsøk på kjerra. Joda, gikk på med godt mot. Bakstilling ble tatt ut, alle stag, foringer ledd og lemmer ble byttet. Alle bremserør ble byttet, alt i forstilling ble byttet, alle fjører ble byttet, overhaler alle calipere, nye skiver og klosser, ny rustbehandling samtidig som alt er ute, setter bilen sammen, og kjører bilen tilbake på samme verksted for ny kontroll. Begynner nå å bli ganske lei hele bilen, men syns han far bør ha en bil. Bilen stryker igjennom kontroll UTEN anmerkninger, skilter og alt på plass, ENDELIG!! Han far reiser fredag til murmansk på jobb, og jeg tenker som så at nå prøver jeg bilen mens han er borte, så vet jeg at ting fungerer som det skal til han er tilbake... I dag tidlig stopper kjerra. Den bare dør! Virker som om komp er vekk, får bilen inn i verkstedet, plukker opp toppdeksel, og drar den på starter. Kamkjede og alt ser ok ut. Kamdrevet går som det skal, men hallo! Nikkeverket står rolig mens alt annet går rundt! Joda, kammen har rett og slett gitt seg i overgangen inn til første lager bukk! Hva er oddsen for det?? Har aldri sett lignende, og aldri hørt om lignende. Er disse motorene ren møkk, eller hva? Oddsen for at dette skulle skje er vel omtrent som å vinne millioner i lotto 3 ganger etterhverandre på samme trekning!? En ting er ihvertfall 100% sikkert, aldri mer Mercedes! Ikke om jeg får den kastet etter meg! Never ever! Holdt på å kjøpe meg en S600, og gud hvor glad jeg er for at det ble Range Rover isteden. Den har aldri gjort et feilslag, og går like fint nå som når den var ny. Det er nok en grunn til a MB stadig må tilbakekalle biler pga diverse feil og mangler.
Måtte bare ha ut litt frustrasjon.... Litt for å vise at det ikke alltid er bare gull og grønne skoger..

Utlogget Alexander

  • Innlegg: 9 227
  • Kingboltklubben
    • Vis profil
    • http://axng.wordpress.com
Re: ALDRI mer Mercedes!
« Svar #1 på: 12. juni 2005, 17:17:55 »
Du har vært utrolig uheldig. Så og si alle de Mercedesene jeg har hatt har gått over 300 000, og ingen av de har jeg hatt så store problemer med som deg.
Alexander
W111 (220b, 220Sb), W108 (280SE), S123 (280TE, 300TDT), S210 (E200T) og W211 (E220CDI)
Se: http://axng.wordpress.com
Hubraum ist durch nichts zu ersetzen - ausser durch noch mehr Hubraum!

Håvard Norheim

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #2 på: 12. juni 2005, 17:28:31 »
Begynner å mistenke en forbannelse her  :D  Gir snart opp og får tak i en ny motor. Begynner å nærme oss 30k i påkost, og en ny motor på toppen av det igjen da, blir kjipt....

Utlogget Eivind S

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 3 831
  • Personlig tekst:
    • Vis profil
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #3 på: 12. juni 2005, 17:29:31 »
Skikkelig uheldig må jeg si..Iallefall med tanke på motor..

Aldri hørt at toppakning har vært problem på M102 motoren, ei heller på M103...


Hadde en 88-230E som var i min varetekt fra 164' til nesten 300' uten på langt nær så mange feil. Motoren der gikk (går ennå) som ei klokke også!

Har nå 90-300TE som kun har vært igjennom det vanlige.


Foringene som dere har bytta er noe som normalt går mellom 250-350' km... Hadde det vært Passat så måtte de ha blitt bytta på 150-200' (maks)

Bremserør er også vanlig å bytte på alle biler som har bremserør i stål.

Hva skjer med 230en? Kjøper den billigbillig jeg! ;)
08-E220T CDI Avantgarde.
02-C220T CDI Avantgarde.

Håvard Norheim

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #4 på: 12. juni 2005, 17:45:02 »
He,he... Om noen er så tjukke i hue og vil ha den dritten, så skal den selges dyrt  :D
Eneste jeg kan tenke meg er attraktivt er Recaro skinn med massasje og greier  :D

Bamzemums

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #5 på: 12. juni 2005, 17:46:57 »
Har bare ikke helt trua på dette her :?

Utlogget Eivind S

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 3 831
  • Personlig tekst:
    • Vis profil
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #6 på: 12. juni 2005, 17:48:49 »
Lukter litt gammalost og gravlaks ja! ;)
08-E220T CDI Avantgarde.
02-C220T CDI Avantgarde.

Utlogget FrodeS

  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 17 978
    • Vis profil
    • min side
Re: ALDRI mer Mercedes!
« Svar #7 på: 12. juni 2005, 17:51:03 »
Sitat fra: Håvard Norheim
He,he... Om noen er så tjukke i hue og vil ha den dritten, så skal den selges dyrt  :D
Eneste jeg kan tenke meg er attraktivt er Recaro skinn med massasje og greier  :D


Jeg bare lurer ...

Bilen må altså ha vært totalt ødelagt, med nedslitte bremser og ødelagte foringer osv... Du, som kaller deg mekaniker, har hatt ute motoren og satt den inn igjen uten å merke noe av dette?

Du har altså hatt oppe motoren, fått bilen godkjent, og like etter så ryker det hjulet til kammen? Sikker på du ikke var litt uheldig da du satt det på plass igjen, da? Skal ikke veldig mye til før man får en liten brist der, og da tar det ikke lang tid før ting ryker...

Bare lurer, jeg...
Sikker på det ikke er en liiiten antydning til trolling ute og går?

Jeg fikk i hvertfall ikke så veldig lyst til å sette bilen min på ditt verksted etter å ha lest dette.

Hvis du mot formodning skulle snakke 100% sant, får jeg jo bare kondolere med din fars bil, og du burde kanskje vurdere en annen jobb?
--
FrodeS
'04 Mercedes-Benz E240 4matic   '92 Mercedes-Benz 300TD Turbo
'86 Mercedes-Benz 300E              '85 Nissan patrol kort 2,8 bensin "cab"

Håvard Norheim

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #8 på: 12. juni 2005, 17:59:30 »
Nå ja... Motor har vært ute, topp vært sendt bort til motorverksted og sjekket. Kammen har ikke vært ute, så det skal jeg ikke ha skylda for  :x
Jeg har heldigvis aldri sagt jeg er mekaniker, men store deler av familien er det, og jeg har skrudd diversesiden jeg var 14-15år, så jeg kan nok si at jeg har gjort dette en haug med ganger uten et eneste motorras eller i nærheten. Etter et par telefoner nå, til andre motorkjennere, får jeg vite at disse kammene harr vondt for å tåle ny topp-pakning. (ny topp-pakning er som regel noe høyere) Jeg vet ikke hva slags grunnlag du har for å foreslå ny jobb til meg, men aner jeg en smule sarkasme?

Utlogget FrodeS

  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 17 978
    • Vis profil
    • min side
Re: ALDRI mer Mercedes!
« Svar #9 på: 12. juni 2005, 18:05:44 »
Sitat fra: Håvard

og siden "poden" (jeg) har eget verksted



Gikk utfra at du kanskje var mekaniker siden du har eget verksted, samtidig som du tar ut motorer for overhaling, OG du bytter alt som er av foringer, bremseslanger, overhaler calippere og slikt...

Jeg syns de var påfallende at en som gjør alt dette ikke legger merke til at bilen er et vrak, noe den jo må ha vært hvis rapporten etter EU-kontrollen stemmer.

Jeg har også vondt for å tro at alt det der kan være gæli på en '91 230 som har gått såvidt over 300 000 km.
--
FrodeS
'04 Mercedes-Benz E240 4matic   '92 Mercedes-Benz 300TD Turbo
'86 Mercedes-Benz 300E              '85 Nissan patrol kort 2,8 bensin "cab"

Håvard Norheim

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #10 på: 12. juni 2005, 18:07:52 »
Og bare for å poengtere feilen, kamaksel har knekt tvert av, ikke kamhjulet som er gåent!
Forøvrig er det nesten umulig å sette dette feil på.. Ved feil montering vil motoren gå ujevnt eller ikke gå i det hele tatt. Man vil også få ulyd fra register. Bilen har vært kjørt ca 20mil uten et eneste feilslag før den døde uten forvarsel.
Motor har også vært komp testet og funnet i orden.  Man ville automatisk få feil komp og timing dersom dette ikke hade vært i orden ved montering.
Så før du utaler deg om hva jeg kan og ikke kan, bør du ihvertfall vite hva du snakker om :D  Jeg vet hva jeg snakker om, og bygger diverse motorer og biler til daglig. Jeg har derimot ingen fagbrev, og kan ikke kalle meg mekaniker, men jeg kan bil og motor!

Utlogget FrodeS

  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 17 978
    • Vis profil
    • min side
Re: ALDRI mer Mercedes!
« Svar #11 på: 12. juni 2005, 18:11:23 »
Sitat fra: Håvard Norheim
Og bare for å poengtere feilen, kamaksel har knekt tvert av, ikke kamhjulet som er gåent!
Forøvrig er det nesten umulig å sette dette feil på.. Ved feil montering vil motoren gå ujevnt eller ikke gå i det hele tatt. Man vil også få ulyd fra register. Bilen har vært kjørt ca 20mil uten et eneste feilslag før den døde uten forvarsel.
Motor har også vært komp testet og funnet i orden.  Man ville automatisk få feil komp og timing dersom dette ikke hade vært i orden ved montering.
Så før du utaler deg om hva jeg kan og ikke kan, bør du ihvertfall vite hva du snakker om :D  Jeg vet hva jeg snakker om, og bygger diverse motorer og biler til daglig. Jeg har derimot ingen fagbrev, og kan ikke kalle meg mekaniker, men jeg kan bil og motor!


Velvel... Fortsatt syns jeg det er påfallende at en bil kan være så til de grader oppbrukt uten at du merker det hvis du har såpass peiling som du påstår.
Jeg gjorde en gang i tida noe jeg ikke burde gjort. Jeg strammet et remhjul for dårlig. Det holdt 5000 km før det løsnet. Det er ikke alltid resultatene av at man gjør noe feil viser seg umiddelbart.

Hvis kammen hadde knekt 20 mil etter at jeg hadde hatt bilen på verksted som hadde hatt av toppen og slikt, så hadde jeg garantert troppet opp der og krevd at de utbedret feilen.
--
FrodeS
'04 Mercedes-Benz E240 4matic   '92 Mercedes-Benz 300TD Turbo
'86 Mercedes-Benz 300E              '85 Nissan patrol kort 2,8 bensin "cab"

Håvard Norheim

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #12 på: 12. juni 2005, 18:19:09 »
Når jeg tok inn bilen, hadde den nylig vært inne til service på lokalt verksted. Derfra forelå det ingen antydninger om bilens dårlige tilstand på understell. Jeg skrur ikke bil for andre, og ihvertfall ikke familie, rett og slett fordi det alltid ender opp med en masse arbeid uten særlig betalt, og en masse problemer i forhold til at de alltid forventer at man stiller opp til alle døgnets tider og når ingen andre kan pga høytider osv.. En grei regel jeg har, men når far ikke ville koste på seg en ny bil, sa jeg ja til å gå over motor for at han skulle ha noe å kjøre med, uten at jeg la meg opp i å sjekke andre feil og mangler(bortsett fra lys og sånt) Da han opplyste at det varr på tide med en EU, sendte jeg bilen til et verksted jeg samarbeider med for å få en ærlig kontroll hvor man får vite den faktiske tilstand, og ikke bare en "fort gjort" kontroll. Eu kontroller kan kjøpes for en 1000 lapp, men jeg ville vite hva som var feil, i og med at bilen er min og at jeg ikke har særlig sans for triks og miks med sikkerheten på en bil. Derfor fikk vi også denne "smørbrød" listen. Dette er kanskje noe man bør tenke på dersom man setter bilen inn hos noen som harr for mange jern i ilden, og ikke er så nøye. Jeg personlig er "Peter Meter" og kanskje litt for nøye, men så er også alt jeg har tipp topp til enhver tid. Det jeg ble forbauset over er at kamaksel som ikke har noen som helst tegn på slitasje, kan ha et tretthetsbrudd på et punkt hvor det ikke er rare belastningen. Derfor frustrasjonen over MB og kvaliteten.De jeg har snakket med i dag, har ALDRI opplevd dette på andre merker...

Bamzemums

  • Gjest
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #13 på: 12. juni 2005, 18:28:03 »
egentlig har jeg ikke ord... MEN kanskje du har peil og kanskje akkurat DEN motoren var dårlig, MEN å gå sålangt som å si at det "skal aldri bli mer mercedes(fordi DU har hatt problem med en") er gå litt langt synes jeg.
Faren min har har hatt 2stk 230Er den første(w123) kjørte han over 500000km det som ble bytta var kam og reg. kjede, den bilen har blitt kjørt over 140000km etter den ble solgt men hva som har blitt gjort i den perioden vet jeg ikke.

Den andre og nåværene 230En(w124) har 260000km på klokka, da den ble kjøpt var den gått 170000km, det som har blitt skifta er kam.

Dette med dårlige kammer er vanlig for 230(m102) motorene helt til i 88/89 mb byttet visstnok levrandør på kammer da :wink:

Utlogget Eivind S

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 3 831
  • Personlig tekst:
    • Vis profil
ALDRI mer Mercedes!
« Svar #14 på: 12. juni 2005, 18:36:29 »
Synes det er rart at man ikke har merket at alt som er av foringer er gåent jeg da..

Det at kammen har knekt kan jo skyldes mye grisekjøring, kan også skyldes produksjonsfeil hos leverandør..At toppakninga som bygger mer er årsak er jo rett ut BS..
Er kjedestrammer på kjedet, så om pakningen bygger 0,1mm mer så ville det ha blitt regulert av kjedestrammeren...


Blir som en kompis av meg som hadde en mazda 323 16v turbo 4x4..Veiva knakk akkurat på innsiden av tannhjulet på registerreima!
Årsak? Viste seg at bil og motor hadde vært brukt betraktelig mer og mye hardere enn det selger påstod..
Viste seg også at turbo hadde sprukket.
08-E220T CDI Avantgarde.
02-C220T CDI Avantgarde.