Skrevet av Emne: Tor Anton's MB'er (3x190E)  (Lest 26724 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tor Anton

• Betalende medlem
  • w201-16
    • Vis profil
    • MB190Klubben
Tor Anton's MB'er (3x190E)
« på: 22. Juni 2007, 19:56:19 »
Slenger ut litt info om mine biler, kan jo være at det er noen som kan fange opp en idè eller to.

Kan begynne med bruksbilen.
91mod. 190E 2.0 som nå har bikket 289'km.
Den har fargen bornitt og har grått int.
Jeg har ikke gjort all verden med den, men er alikevel storfornøyd.
Fyrer og går, fin å kjøre og er helt grei.
Har satt på et Jamex 45/45 senkesett som den arva fra 16v'n.
Så fikk den også Avantgardegrillen og stabbstagget fra 16v'n.
På en delebil jeg kjøpte satt det et "sportsratt" som også har endt opp her.
Med bilen fulgte det med 15" "avantgarde felger" + de org. stålfelgene.
Men nok en gang var 16v'n snlill og lånte bort vinterhjulene sine som er 7,5x16 Avantgardefelger med 205/50x16 piggfire dekk.

Bilen er skylde på utstyr.
Den har El. antenne, 2veis luke og sentralås. Dette er vel ting som alle 190 etter 89 har tenker jeg. I tillegg til den spreke 2liters motoren er det en 5trins man.kasse på den.

Planene er å kjøre å være fornøyd. Det blir nok ny eksos som jeg lager selv å kansje litt lyd som skal komme fra bagasjerommet + å montere cupèlys baki.
Komp. cupèlys er kjøpt, men venter på monterin.
Som dere ser litt lengere ned i innlegget så er tid noe som jeg sliter litt med da døgnet holder fast ved sine 24 timer.

Slik var den:

Og slik er den:

Utlogget Tor Anton

• Betalende medlem
  • w201-16
    • Vis profil
    • MB190Klubben
Sv: Tor Anton's MB'er (3x190E)
« Svar #1 på: 22. Juni 2007, 19:57:44 »
Bil 2 er den gode gammle 2literen som jeg kjøpte i ca 97.Husker ikke KM da jeg fikk den, men tror det var ca 240'.
Noen av dere har kansje sett den på noen av MBE sine treff.
Bilen var og er 199 blåsvart og hadde da grått int.
Her var det å minst utstyr.
1veisluke og sentrallås var vel det som var.
Den har vært et prosjekt fra dag 1.
Allerede før bilen ble kjøpt ble det bestilt et komp. senkeset(som i dag sitter på bornitten).
Etter noen dager i mitt eie ble det montert Cd-spiller og Momoratt og senkesett.
Etter hvert ble det forsket med div stereo også.
Tror jeg har prøvd 10-15 forskjellige kasser i denne bilen.
Kjøpte bilen på høsten å kjørte med 15" Mimifelger(lik penta mm., 5eiker å mye sett på disse bilene), men mener å huske de fikk 195/50x15.

April året etter ble det kjøpt 8x17 ATS felger etter mye grubling, med 215/40x17 dekk på. Dette har jeg vært fornøyd med så dette sitter der den dag i dag, selv om jeg daglig er innom tanken på 8x18 med 215/35x18.

Bilen gikk problemfritt igjennom mange år, eneste bytte var et sett med bremseklosser.
Husker ikke når men bilen hadde rullet nesten 310*km da jeg bestemte meg for å bygge bil.
Jeg hadde fra før jeg kjøpte bilen sett i Rieger katalogen å blitt fortapt i den 16v'n med Rieger EVOIII sett.
Hadde jo nesten ikke hørt om 16v eller evo i 95-97.
Det ble tatt inn en 89mod 2.5-16 med ca 140 på telleren.
Den bilen var komplett og helt grei.
Dette var på den tiden det sto 2 16v til salgs i billisten. Den ene var rød og kostet 180 000,-
Bilene ble ribbet side om side å byggingen startet.
Rust var det ikke noe av så det var bare å bytte alle slitedelene og skru.
Alt var bolt on, eneste som måtte "fikses" var å borre 2 hull i gulvet, Ett forran til ASD og ett bak til ABS føleren på diffen.Så måtte jeg flytte over braketten til ABS pumpa.

Bilen ble montert, startet og brukt på våren.
Da framsto bilen som en 2.5-16 - hjulbuelistene bak + Rieger infinity vinge bak og avantgardegrill(som sitter på bornitten).
Kjørte hele sommeren å hadde det gøy. Fylte opp bilen med folk å dro på treff m.m
Det var ALDRI noe kluss og jeg var mildt sagt storførnøyd.

16v'n fra tyskland:

Bilene side by side, en plukkes ned og en opp:

Endelig på veien:

Bilen ble vist og godkjent som 16v den sommeren.
Da vinteren nærmet seg tok jeg en tur til forsikringsselskapet å forandret forsikringa fra 190E 2.0 til 190E 2,5-16, å premien økte med ca 500,-  :D

Selv om jeg var fornøyd med bilen så kunne jeg jo ikke stoppe her.
Med et rieger sett i bakhodet måtte jeg begynne å planlegge litt.
Men etter litt gransking ble jeg skeptisk.
Passform og kvalitet skremte meg litt, + at jeg hadde lyst til å gjøre noe annet.

Så kom tanken til å gjøre det "The 500E way".
Store hjulbuer i stål ble et mål.
Dro til Båstad bildemontering(de er helt konge,aldri noe motgang der nei), med vinkelsliper å kappa 500buene fra en s124 3liter 4matic(eller hva det var).
Dette ble ikke passende i det hele tatt. Ble for enormt på den lille bilen.
Så da måtte den stakars hjernen jobbe igjen.
Da bestemte jeg meg for å bruke buene fra vanlig 124.
Buene forran der bygger jo mere ut enn 201 sine, de er jo mer ell mindre bare en liten fals.

Ned til båstad igjen.
Den bilen jeg hadde tatt 500buene av hadde noen breie felger jeg hadde lurt lenge på, å de ble med hjem denne gangen + 6 framskjermer til 124.
Kjørte Carina ned å det ble trangt til 5 breie 17"hjul(ver seff med reservehjul :D) med dekk + de skjermene og noe smårask.
Skal si det var en ansatt hos Båstad som gjorde store øyer da jeg fyra opp vinkelsliperen å kappa buene av splitter nye framskjermer.
Hans joar (som viste hva jeg skulle) beroligget fyren med at det var bare å ta det med ro for jeg hadde jo sveiseapparat hjemme, å det var jo som alle såg trangt i bilen :D , men kom ikke unna stempelet som gal.

Forran ble det brukt bua fra 124 som den var, h. bue på h.side og v.bue på v.side. Bak ble det litt værre. Her måtte jeg kappe bua på midten å skjøte en venstre og en høyre bue for å få de buene som jeg ønsket. Så det gikk med 6 buer(framskjermer).

Bilen breddet, rettet og sprøytesparklet med de felgene som enda ble litt for breie.

Så fikk den Riger GTS fanger forran og en kopi som ble laget i sverige bak.
Liker ikke Rieger sin bakfanger da "hullene" i fangeren er høye å rare å ligner ikke på de forran i det hele tatt.
Så ble det bakrutesenker fra Rieger, DTM speil og div lykter med mørke glass.
Bygget også 2,5" eksos med 2 dempere og oval endetut som ble tilpasset fangeren.
Motoren fikk Konet filter, da det etter en bremsing viste seg at den slet litt med å puste med org filter.
Understellet ble nå Bilstein Sprint dempere og H&R fjører.

Bilen ble brukt flittig hele sommeren.
Daglig bruk, treff, banekjøring ++++

Her på banekjøring i regi Simen Malerbakken noen uker etter at bilen sto fredig med styling.

Året etter ble det monter et panser med C-Classe(w202) look.
Det ble montert 300mm bremser rund baut med Redstuff bremseklosser og stålomspundende slanger.

Så var det tid for å bygge anlegg.
Vært forsket en del, å endte opp med dette:

4" i på org.plassering på dashbordet
1" Diskant i selvbygd A-stolpedeksel(ikke helt på plass under fotografering):

Kickpanneler med 6,5" midbass:

Basskasse med 2x 10", forsterkere med vifter og lys:

Da var det bare motor som var urørt.
Da 16v ikke er kjent for å ikke ha de mest stabile innsprøytningene(selv om det er likt andre modeller) så ønsket jeg datainnsprøytning(fullprogramerbart innsprøytningsystem). hadde ønske om å bygge motor så da var dette rett plass å begynne.

Investerte i 2 dobble spjeldhus, dyser og Electromotive TecIII
Spjeldhusene var tynne å jeg fikk med trakter og fuelrail.
For å plassere disse så kappet jag av det orginale innsuget å sveiste på deler fra ett innsug som passer med spjeldhusene.

Innsugene kappet:

Delene sveiset, pusset og blåst:

Måtte ha et luftfilter, men jeg ønsket et i carbon så jeg lagde en mal til ei form,men dette var det ingen som kunne lage.
Fikk tak i en,men han antydet at prisen ble 5-10 000 så det utgikk.
Etter litt kjøring med "filtersokker" bestemte jeg meg for å lag en boks selv i glassfiber. Boksen var et skall som jeg bygde rør +++ på.

Motorrommet i dag.
Måleren er til bensintrykket. Grenrøret har fått bandasje for å holde eksoshastigheten oppe og varmen i motorrommet nede.

Er fornøyd å bilen har funket helt topp.
Hatt 3 problemer siden den ble startet med datasprutet.
En var en programeringsfeil, en feil på en føler som egentlig ver min feil(er ikke helt skuddsikkert dette) og en gang var det kondens.
Noen helt overkommelige saker mao.
Nå har bilen fått litt fri ettersom bornitten har kommet til gårds, men til i år har den vært bruksbil, sommer som vinter.

Spec:
Endringer motor:
Org. innspr. er byttet ut med Electromotive Tec III og 2stk. 2x46mm. spjeldhus. 4 stk.460cc dyser. Bensintrykkregulator og manometer.Luftfilterboks i glassfiber. Div. forbedringer ellers.
Bremser foran:300mm.ventilerte skiver fra EBC,Red stuff klosser.4pot. kalipper.Stålomspunende slanger.
Bremser bak: 300mm.ventilerte skiver forst. klosser 2pot. kalipper.Stålomspundene slanger.
Eksosanlegg: 2,5 med to potter.
Hjuloppheng foran:    H&R fjerer, Bilstein Sprint dempere Hjuloppheng bak:    H&R fjerer, Bilstein Sprint dempere.Justerbar baksitlling
Stabbstagg forran er fra E500 og bak fra EvolutionII
Felger:8x17 ATS ET34 / 7,5x16 Avantgarde(vinter) Dekk:215/40x17 205/50x16 piggfritt(vinter)
Girkasse: 5tr.Getrag. Dogleg(første ned).
Aks. 0-100 km/t:    6,5sek.    
Toppfart:    260km/t, 275km/t på rulle v/7300omdr.
Ekstrautstyr:    ALARM! Rieger fangere m/cat-killer, spoiler og bakrutedeksel. Mørke lykteglass rundt om fra in.pro. DTM speil(elektriske). 4pkt.seler. Breddet i stål, C-classe panser m/ avantgarde grill.
Stereoanlegg:Clarion DXZ958RMC, 2stk.Planet Audio forsterkere,P300.4(4x75w). 2stk.Planet Audio Pc64ck(30mm.diskant og 6,5 midbass), ett sett bak og et forran.MB Quart RCE210 i dashbordet. 2stk. Audiobahn AW1000-6 (10) subwoofere i bagasjerommet. 2stk. Planet Audio kondensatorer. Bassporter fra Aeroport. Kabler og sikr.holder fra Stinger. Div. brytere,viter og neon(baki)
Annet:    Org. 16V int.(2+2 delskin) med Momo ratt og Jamex pedaler. TRS 4pkt.seler som monteres ved behov i øyekroker i hattehylle og gulv. Org.3pkt. sitter der hele tiden. Fjærbeinstag forran. A-stolpene er bygget om med diskant og kickpanelene er bygget om med 6,5.

Utlogget Tor Anton

• Betalende medlem
  • w201-16
    • Vis profil
    • MB190Klubben
« Svar #2 på: 22. Juni 2007, 19:58:58 »
Bil 3:
I fjor sommer begynnte det å klø i fingerene å jeg såg etter et nytt prosjekt.
Det ble til slutt at jeg begynnte å planlegge å bygge en CE(c124) å jeg såg etter en 230-300CE.
Planen var to stoler, bur, breddes(her skulle det tas i,men prøve å holde det stilfult) heftig understell og stor motor, min 8syl. og minst 2 turboer, evt 12cyl og 2 eller 4 turboer. Har jo bygget bil før så jeg hadde en viss økonomisk oversikt på hva dette kostet, men så sto det en bil til salgs som praktisk talt nesten var ferdig. Hadde jo et mye råere understell enn det jeg hadde tenkt på å dette var jo en 190 så det ble handling å bilen ble en:

190E 2.5-16 EvoI DTM bil.
Disse bilene ble laget i 1989, men jeg vet lite om den før i 91.
Da kom den til Frankrike der den ble bygget om å kjørt av David Snobec.
For 3-4 år siden kom den til norge å ble brukt i Special-saloon.
Da ble den offer for en Volvo Evo motor(2,4liter og bremset 280hk på hjulene)

Det var jo bare å løpe å kjøpe denne å befri den fra volvo motoren  :D

Det var med masse deler,deriblandt ekstre DTM girkasse og 3 ekstra sett med hjul.
Det er kjekt da det er senterbolt på denne.

Så begynnte tankene å surre rundt maskinisten.
Skal jeg prøve meg på de motorplanene jeg hadde fra før(8 eller 12 syl), eller må jeg begrense meg litt å tenke på vekt +++ så lenge dette er en bil som ble levert med 4 syl 16v moptor.
Har jo sett den filmen av 190 med Formel1(v8)motor å det er syyyykt, men det skal jo betales også.
Etter noe rådføring med div kompisser med peil på bil så var det 4syl motor som gjaldt,men hvilken?

Motoren fra 16v'n er jo nermest laget for denne bilen, det ver jo slike som satt her(mer ell mindre), men det er jo for jævelig å ta den å ødelegge en bil jeg er fornøyd med. Kunne jo lage en nesten lik,men jeg vet jo nå hva det koster å lage en skikkelig sugemotor, selv om noen mener 20 000 er nok så mener jeg at da må/bør en gange det med 5 for å ha holdbarhet, kjørbarhet osv.
Å de som skal selge en slik skal ha nesten like mye som en hel bil i tyskland så alt var å ta inn en,men det må da gå ann å tenke nytt også.

Dette er en bil som aldri har vært reg., det er en bil som er temmelig ubrukbar til noe annet enn å kjøre fort på bane med. Skal det være kult i dag er ikke 200-300hk noe å slå i bordet med heller. Å for å få mye effekt så er det ikke til å unngå at turbo er et hjelpemiddel. Selv er jeg ikke så veldig gla i turbomotorer(koster ca det samme som en sugemotor, 100 000 går fort). Så da var det bestemt 4syl og turbo. Men da jeg var klar for å ta en tysklandstur etter en 2.5-16 så kom jeg over flere intreressange tanker. For å prøve å holde kostnadene nede er det en idè å bruke en motor som er laget for trykk.
Å MB har vært litt som meg, nemlig skeptisk til turbo, så de har brukt kompressor.
Spora opp et par 230kompressor motorer fra SLK, å en slik ble kjøpt fra hauk motors i porskgrunn. Vegard er en fyr over middels int. i bil så det å sammenligne deler går greit med han som kontaktpesjon. Han (og Espen)bruker like gjerne hode til å finne deler som data og reg.nummer.
Så det ble hentet en 230kompressormotor fra en 99mod SLK som hadde gått ca 70 000km før det smalt.

Slik var den inv da jeg fikk den:

Var litt vel enkelt så dashbordet ble tatt ut å ble flokka.Det bryterpannelet ble byttet ut med 16v konsoll som å ble flokket.  i tilleg til flokking er det brukt en del carbon. Som hoved instrument sitter det en datalogger som kan måle temperaturer,trykk,turtall, fart, rundetider +++++. Den heter Protrack Evo(har ikke noe med evoI å gjøre)

Dørsiden var bare en tynn plate så jeg tok et org dørtrekk å tilpasset det.
Pga. buret må det være flatt. Dørtrekket betsår av carbon og flokk.
Se den fancy dørstroppen :D

Denne er kun laget for sjåføren, men jeg ønsket å få plass til en til. Må jo prøve å dra noe damer også. øh øh
Satte inn to sparco Evo(evo igjen :D) og 6pkt.seler fra TRS.

For å få motoren på plass lagde jeg noe motorfester.
Da fikk jeg motoren akkurat så langt bak det var mulig.

Dynamoen sitter egentlig under kompressoren, men den skulle jo bort(ikke at det var plass heller pga TYKKT stabbstagg), så den ble flytta til andre siden der AC pumpe og Servo egentlig sitter.

Girkassa(som er lik utv som 16vkasse, da vil jo ei vanlig 4tr kasse også passe), passet rett på motoen. Problemet kom først da svinghjulet og clutchen skulle på. Jeg måtte flytte lageret fra inngående aksling fra svinghjulet å inn i veiva, så måtte jeg bygge om braketten til trøstelageret og hylsa til akslingen.
Ikke noen av dette er noe særlig jobb,men det å finne det ut tok tid.
Gikk vel 2 dager, og kassa var inn/ut 10-12 ganger.
Neste gang tar det 1time  :D

Motoren yter 193hk med kompressoren. Det blir litt lite så jeg bytter ut kompressoren med en turbo.
Da skal jeg kunne kjøre på 1,5 bar istedenfor 0,5.
Håper på minst 300hk på hjulene,men 350+ kan jeg jo få.
Har snakket med en som skal hatt 310hk på hjulene med en 200kompressormotor som var drevet til 1,1bar. Men en turbo gir litt flere justeringsmuligheter.
Til å styre dette bruker jeg datainsprøytning fra DTA som heter S60Pro.

Innsuget er org. Dette er nok det siste jeg gjør noe med da det kan brukes.
Org sitter det et elektrisk gassspjeld her(sitter under den sorte bøyen).dette ble byttet ut til et 70mm gass-spjeld med vaier og TPS sensor.
For å feste dette så lagde jeg to tykke alu plater. En som sveies fast på det røret og et imellom røret og innsugsmanifoilden.

Girkasse på plass og Mellomaksling ferdig kortet.

Forrige eier hadde problemer med vame i motorrom så jeg har laget to luftinntak.
Det ene skal ihvertfall brukes til innsugsluft.

Det var meninga at bilen skulle få være med til Gol, å den startet som sugemotor(uten kompressor/turbo) torsdagsnatta før treffet,men et laptop problem gjorde at det ble lite kjørbart.

Nå i dag venter jeg på rør og ei plate til å lage turbomanifiold av.
Turboen og intercooleren ligger bare å venter på å bli montert.

Noen bilder ellers av bilen:

Måtte lage radiatorfeste. Her skal alle w201/124 radiatorere egentlig passe(var ihvertfall planen). Også stabbstagget(som er justerbart inni bilen) og et stivingsrør:

Bakbremser:

Frambremser:

Bagasjerom med fuelcell(bensintank), bensinpumper og batteri.

Bil og motor:

Med skrudde 10x18 BBS hjul:

Framskjermen:

Bakskjermen. Hullene i døra er fordi forrige eier hadde tørrsump å da sto oljetanken til motoren i baksete.

Bilen er utstyrt med luftjekker. Noe som kan være kjekt.

F.eks når den skal oppi de hjulvuggene jeg har laget. De er kjekke da den skal stues borti et hjørne.

For å bruke jekkene trengs det ca. 20bars trykk. Her har jeg benyttet "økonomi varianten" å brukt en dykkerflaske. Den ble sandbøåst og pulverlakkert i grått.

Mangler en org 2.5-16, EvoI og II nå.  :D

Utlogget Bengt E Jacobsen

• Betalende medlem
    • Vis profil
« Svar #3 på: 22. Juni 2007, 20:40:49 »
IMPONERENDE =D> Bare en ting å si.
« Siste redigering: 22. Juni 2007, 20:42:41 av Bengt E Jacobsen »
Mercomofil

115 240 D - 74
460 G300 D -82 swb
S 211 E320 CDI -05 Avantgarde

Utlogget Thomas Madsen

• Administrator
  • Heppsaannn
    • Vis profil
« Svar #4 på: 22. Juni 2007, 21:01:10 »
IMPONERENDE =D> Bare en ting å si.

Enig... men mer detaljer takk  :-)

Hehehe er morsomt og intr. å lese hva andre gjør som man selv ikke har ferdigheter til...  :-)
2007 W164 ML 320CDI 4MATIC kjøres nå http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=71550.0
2011 Citroen Berlingo - Firmabilen :-)
Solgt :-( 1999 S210 E320 4MATIC - Vinterbanebil ? http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=12441.0

2271

• Gjest
« Svar #5 på: 22. Juni 2007, 21:21:59 »
ENDELIG fikk jeg sett den - om ikke bare på bilder...

Jeg bøyer meg i støvet, Kong Tor!

Utlogget Alexander

• Betalende medlem
  • Kingboltklubben
    • Vis profil
    • http://axng.wordpress.com
« Svar #6 på: 23. Juni 2007, 08:14:47 »
8)
Alexander
W111 (220b), W108 (280SE), S123 (280TE, 300TDT), W140 (S350 Turbodiesel) og W211 (E220CDI)
Se: http://axng.wordpress.com
Hubraum ist durch nichts zu ersetzen - ausser durch noch mehr Hubraum!

Utlogget Tor Anton

• Betalende medlem
  • w201-16
    • Vis profil
    • MB190Klubben
« Svar #7 på: 24. Juni 2007, 15:14:22 »
.. men mer detaljer takk  :-)

:D Dette er tatt fra hode så du kan få noen flere detaljer. Noen ønsker? :D

Utlogget Thomas Madsen

• Administrator
  • Heppsaannn
    • Vis profil
« Svar #8 på: 24. Juni 2007, 21:14:00 »
.. men mer detaljer takk  :-)

:D Dette er tatt fra hode så du kan få noen flere detaljer. Noen ønsker? :D

Heheh nei, bare generelt mer :-)
2007 W164 ML 320CDI 4MATIC kjøres nå http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=71550.0
Solgt :-( 1999 S210 E320 4MATIC - Vinterbanebil ? http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=12441.0

Utlogget Alexander

• Betalende medlem
  • Kingboltklubben
    • Vis profil
    • http://axng.wordpress.com
« Svar #9 på: 25. Juni 2007, 07:31:18 »
Jeg har lyst til å  se flere bilder av denne DTM bilen jeg. Blant annet hjulopphenget, hvordan virker det justerbare stabbstaget osv.
Alexander
W111 (220b), W108 (280SE), S123 (280TE, 300TDT), W140 (S350 Turbodiesel) og W211 (E220CDI)
Se: http://axng.wordpress.com
Hubraum ist durch nichts zu ersetzen - ausser durch noch mehr Hubraum!

Utlogget Joakim Bjerkmo

• Vis profil
« Svar #10 på: 25. Juni 2007, 10:03:03 »
sinnsykt!må holde oss opdatert!men en ting må du ha!ny lakk! den må være svert med mecedes benz logoer overalt!!;)

Japse bil eiere er glade i ris!Bmw eiere er glade plastikk!
Mercedes Benz eiere er glade i Motor,Comfort og Holdbarhet!              HEIA MERCEDES!

86' W124 e300 Prosjekt(skal være ferdig til jeg blir 18)

Utlogget Thomas Madsen

• Administrator
  • Heppsaannn
    • Vis profil
« Svar #11 på: 25. Juni 2007, 10:19:06 »
sinnsykt!må holde oss opdatert!men en ting må du ha!ny lakk! den må være svert med mecedes benz logoer overalt!!;)

Eller MBE logoer over alt...   8)

Utlogget Håvard Bendiksen

• Moderator - Bergen
  • *
    • Vis profil
« Svar #12 på: 25. Juni 2007, 11:06:30 »
Utrolig stilig! Jeg sitte her og drømmer meg bort når jeg leser dette. Planene som ligger helt bakerst i hodet lurer seg fram...
///// Håvard Bendiksen /////

Utlogget Tor Anton

• Betalende medlem
  • w201-16
    • Vis profil
    • MB190Klubben
« Svar #13 på: 26. Juni 2007, 17:29:31 »
Stabbstagget har en justering på selve stagget å så går det en vaier inn i bilen som vrir litt på det ene knivstagget.
Tipper dette fungerer som en torsjonsstav.

Ellers så er det en del unobolt i understellet, å justerbar chamber forran.

Bilen ble lakkert i fjor vår.
Jeg skal lakke opp igjen ei dør(høyre forran da denne er i glasfiber/carbon) og en spioler som jeg har laget.
Neste gang bilen skal lakkes(mulig i vinter/neste vår) skal den bli strøken og helt ren. Det "flagget" skal da bort, nå gidder jeg bare ikke å ta det av.

Fått intercooler å plassert den,men den jeg har er litt for stor (ellementet er 60cm bredt), men det er for jævlig å gå ned på dim også, selv om neste tross alt er 45cm.
Så det blir å smi om den stor å gå for den så sant det er mulig å plassere den.

Å få skjert ut en plate inn mot toppen til grenrør var ikke så lett å få til som jeg håpet,men det er håp om at det blir laget en denne uka. Så hvis noen ønsker plate til en M111 motor så finnes det snart tegning på det.

Utlogget viper

• Vis profil
    • Mine bilder
Mvh Geir

- 10' Mercedes-Benz E350 CDI 4MATIC AMG
- 89' Mercedes-Benz 190E 2.5-16

Utlogget Tor Anton

• Betalende medlem
  • w201-16
    • Vis profil
    • MB190Klubben
« Svar #17 på: 30. Juni 2007, 12:35:07 »
Burde starte støtteforeningen for "pårørenende av MB bygg".
En i Sandefjord kan bli sjefen der  :D :D :D

Her er Intercooleren er montert ihvertfal.
Ble den store, det er nedtur å sette på en mindere, å denne passet bra i fangeren, men ræva ellers.
Må bygge om inn og utttakene + litt på radiatoren og den må stå litt skjevt for at det skal gå.

Målene er 600x300x75 på denne. Neste blir 450bred.

Utlogget Arnt

• Betalende medlem
  • AMG Besitzer
    • Vis profil
Arnt Stuestøl

1984 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
1986 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
1988 Mercedes-Benz 190E 2.5-16
1989 Mercedes-Benz 190D 2.5 Turbo
1989 Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution
1991 Mercedes-Benz 190E 3.2 AMG x 2
1992 Mercedes-Benz 190E 3.2 AMG aut & ASR
2007 Mercedes-Benz E320 T CDI m/ AMG optik

Utlogget Tor Anton

• Betalende medlem
  • w201-16
    • Vis profil
    • MB190Klubben
« Svar #19 på: 09. Juli 2007, 18:16:41 »
Noen bilder av de siste delene.

Turbokit til M111 motor til salgs, NOT

Turboen, en 19T fra Volvo. Kjøpt med ferdige flenser.

Plata som skal inn mot toppen å som rørene til turboen skal sveises på.
Denne ble laget med eksospakningen som mal.
Jan Christoffer tok seg fri i sitt EvoI turboprosjekt å fikk denne laget.
Hjertelig takk for kjapp levering.

Intercooleren ferdig ombygd til å passe min bil.
De orginale endene ble tette å nytt inn/uttak ble laget.
Den sitter med rørene ned slik at jeg får rørene opp imellom radiator og stabbstagg.

Time will show om dette var en ok løsnng.

Endetuten har jeg lenge hatt en formening om åssen skal se ut.
Å plutselig var det en til salgs  :D

Utlogget Rolf Åge

• Betalende medlem
  • Ingen ting er umuligt for en entusiast;)
    • Vis profil
« Svar #20 på: 09. Juli 2007, 21:33:35 »
takk for sist.. ser bra ut dette her du;) stå på å hold oss innformert:)
13 W176 A180 CDI AMG
08 S211 E200 CDI Avantgarde +
01 W638 Vito 110CDI +
86 S124 300TD

Utlogget Tor Anton

• Betalende medlem
  • w201-16
    • Vis profil
    • MB190Klubben
« Svar #21 på: 31. Juli 2007, 18:46:23 »
Skjedd bitte litt igjen.
Motor og kassa her vært ute en tur.
Var skeptisk til clutchen så jeg(eh..far) la på igjen litt på armen til lageret.
Fremdeles ikke helt fornøyd,men nå er armen slik den må være så jeg får evt. forandre på vandringen inn på pedalen hvis det ikke er topp nå.

Mens motoren var ute borra jeg på et hull og gjenget så jeg fikk returnippel inn i blokka. Hadde tenkt å gjøre som de fleste andre å ta dette i bunnpanna, men jeg tenkte å kontrolere nivået i bunnpanna først å det var bra jeg gjorde.
Den olja jeg tappet av fylte jeg oppi bunnpanna igjen da jeg hadde fått den av, å da var nivået helt i toppen av den så det var lite gunstig. Returen fra turboen skal ha fritt fall og komme ut OVER nivået i bunnpanna så jeg var nødt til å ta hullet i blokka.
Det er ikke peilepinnerøret, men den mellom motorfeste og bunnpanna det er snakk om.

Trykket til turboen er tatt fra det orginale uttaket til trykkgiveren.
Denne motoren hadde ikke trykkgiver,men heldigvis var det uttak som bare var blendet med et lokk.
Satte på en "Y" så jeg fikk trykk til turboen og en giver som gir signaler til Dataloggeren i bilen. aldr galt å følge med på oljetrykk/temp.
Kan å legge inn alarm hvis trykket kommer under en ønske verdi.

Turboen har fått et blendelokk der den orginale dumpventilen er.
Det fine med den er at en slipper den tette lyden, men den egner seg ikke til trykk opp mot 1bar, og det beste er å ha dumpen så nære spjeldet som mulig.
Her har turboen også fått nippel til returolja og div. banjo++.

Det er mulig jeg bruker lokket der dumpen satt til å feste en turbodemper i. Blir jo tross alt varmt og tungt dette her.

Syntes jeg måtte bytte bort toppdekselet som det sto komressor på.
Tok her en Carbonplate å tilpasset den.
Skal ikke se helt bort ifra at det kommer noe tekst på denne en gang.

Da jeg sliter med å få deler til grenrøret har jeg brukt tid på å gjøre ferdig innsugssiden. Her er røret mellom intercooleren og spjeldet ferdig tilpasset og trykktestet.
Trykket fra turboen blir ca. max 1,5bar så det bør holde så lenge det besto testen på 7bar.

Her er dekselet og røret montert.
Røret ble pusset(endte nesten med et handicap), lakkert og dumpventil og lufttempføleren motert.
Har å satt inn ekspansjonstank fra Evo. Disse er lavere enn vanlige tanker til 190 da innerskjermen bygger en del mere inn og opp.
Det kule luftfilteret fra Pipercross har nå kommet på rett side :D

Så nå er det bare å vente på at et firma som reklamerer med at de har varene på lager skal få de inn etter at jeg bestilte de i førsten av måneden.
Mangler et lite rør og noen sveisebend for at jeg kan få ferdig grenrøet.
Det dumme er at jeg har begynnt med de delene jeg fikk å jeg vil da fortsette med samme slaget.
Disse bendene har 3mm godstykkelse,mens de jeg har funnet elllers er 2mm. Det er kjekt å ha disse så bra som mulig.

Tror bilen venter på å komme ut å få en vask og bli brukt  :D
Har bestilt mapping til 27august så delene har å komme så jeg får prøvd ut litt snart.

Utlogget Tor Anton

• Betalende medlem
  • w201-16
    • Vis profil
    • MB190Klubben
« Svar #22 på: 04. August 2007, 11:32:40 »
Staus i går ettermiddag.
Turbo, turbotrykkjusterer og filter er montert.
Wastegaten ble litt bygd om da jeg har vridd turboen en del.
Lagde et oppheng forran og bak på turboen som skal være med å lette tyngden fra grenrøret. Da minsker sjansen for at det blir sprekker i det.

Nå er det egentlig stopp til det jeg får resten av delene til grenrøet. Nå er det bare rørene til syl 2 og 4 er klare.
Har bare satt på downpipen for å se ann plassen til opphenget.
Mulig jeg bygger ferdig downpipen en dag for turboen må stå der den er nå.

Utlogget Tor Anton

• Betalende medlem
  • w201-16
    • Vis profil
    • MB190Klubben
« Svar #23 på: 26. August 2007, 19:03:02 »
Update:
Hadde nå klart bremsing på tirsdag for da hadde jeg time,men fruen til Trond hadde bestilt ferietur så det er utsatt noe.

Jeg satte isammen det siste i går.
Det var grenrør, turbo og eksosanlegg + div slanger og rør.
Måtte lage trykk og returrøret til olja til turboen da dette var montert.

Da grenrøret var ferdig sveist, å jeg hadde pusset det(innv.)så sendte jeg det på planfresing, å godt var det.
Platene hadde slått seg ca +- 1,5mm fra tykkest til minst.
Det var godt å få dette planet så det er tett å jeg slipper å stresse topp, turbo og grenrør.

Før montering så tok jeg å syrevasket det.

Det siste som jeg lagde var downpipen.
Den er laget i 3" rutsfritt.
Her er den nesten ferdig.
Jeg har ikke pusset den så nøye, bare glattet over da det etter litt testing skal kles inn i bandasje for å isolere mot varme.

Har ikke fått den rustfrie eksospotta enda så jeg koblet meg inn på det som var her.
Rett etter den siste bøyen satte jeg på en vibrasjonsdemper og en stubb rustfritt rør før det ble koblett sammen med det gammle eksosanlegget.
Det blir rustfritt hele veien så fort den siste potta kommer.

Mens jeg har ventet på sviesing/fresing m.m. så monterte jeg to vifter.
Det er 2x10"(viftebladene), da jeg slet med plassen til en stor pga. et stagg.
La opp ledninger til disse, + at jeg spanderte på 2 ledninger til nivåføleren i ekspansjonstanken.
Så lenge jeg har føleren så kan den like gjerne være koblet opp.
Viftene blir styrt av DTA sprutet + en knapp jeg styrer selv.

Gromme vifter. Bare 5,2mm på det tykkeste.

Fyra den opp i går,men tok en hvil og en god middag så jeg skulle begynne på ny frisk i dag.

Etter noe etterlengtet rydding i værste trillet jeg ut bilen å satte på pc,n.
Etter starten i går så skjønte jeg at bensinmengden måtte justeres litt.

Så jeg ga den litt mere suppe å trykket på knappen å den fyret å gikk nesten perfekt på tomgang.
Fikk litt temperatur å justerte opp tomgangen litt å tok en sjekk.
Det var ingen lekasjer eller ulyder, bortsett fra en pipelyd i innsuget som nok skyldes en liten lekasje på luft.
Etter litt pc jobb var det dags for prøvetur.

Etter å ha humpet med bort 30meter til asfalt var det bare å finne noen rette asfaltmeter.
Ble overrasket  over responsen over en ikkemappet bil.
Dette var gøy så "testinga" ble utvidet med noen runder på området.
Ikke fått dratt den noe serlig lengere enn ca 4000omdr/min, men ladetrykket på ca.1bar fikk da de brede baneslicksene til å slippe på 1,2 og 3gir.

Litt vanskelig å filme å kjøre sammtidig så det blir dårlig med det.
Men skal prøve å få brukt den på Rudskogen 7-9sept.

Utlogget bska

• Betalende medlem
  • HMS-sjef avd. Stavanger
    • Vis profil
« Svar #24 på: 26. August 2007, 21:22:01 »
Kjekt prosjekt dette Tor Anton  8)
Du kan nok regne med grei effekt med turbo på den maskinen ja. Antar motoren er original, og da skal det bli spennende hvor godt den holder fremover. Du får holde oss oppdatert.

Er det noen spes grunn til at du valgte volvo turboen fremfor eksempelvis en GT fra Garrett (antar volvo turboen ikke er kulelagret) ?
I like cars - especially when blown!

Utlogget Tor Anton

• Betalende medlem
  • w201-16
    • Vis profil
    • MB190Klubben
« Svar #25 på: 26. August 2007, 22:52:24 »
Det er mitshubitchi(elns  :D) som lager den for volvo.
Den skal være mye bedre enn garret turboene.
Rask og effektiv.
sæter skal bruke to slike på 320(3,5l)motoren sin til neste sessog.
Det skal ha blitt bremset ca 420dhk med en slik turbo på en 4'er motor så det holder for meg.

Motoren er org ja.
Tenkt å ha max1,5bar,men har jeg ca 320 hk på noe under det så safer jeg litt, ihvertfall en liten stund.

skal mappe på racefuel også.
skal kansje lage annet plenium i vinter + lage justerbar drev på eksoskammen
Kan vist tjene inntil 50hk på det

Utlogget Frank O

• Vis profil
« Svar #26 på: 26. August 2007, 23:07:36 »
Dette ser rått ut altså. Det er en sånn turbo eg har liggende som egentlig skulle være på 300en, før biturbosettet dukka opp.
Ka luftfilter er det du har der, og kor kjøpte du det? Eg er plaga med for varm luft pga at eg bruker 2 vanlige kon filter. Lufta blir altså henta i motorrommet.
98' S210 E290TDT Avantgarde

Tidligere glis:
91' S124 300TE Biturbo Sportline
90' W124 230E Sportline
94' A124 E220 Sportline
87' W124 300D

Utlogget FrodeS

• Administrator
    • Vis profil
    • Utleie av minigraver og annet kjekt utstyr.
« Svar #27 på: 27. August 2007, 00:46:49 »
Dette ser rått ut altså. Det er en sånn turbo eg har liggende som egentlig skulle være på 300en, før biturbosettet dukka opp.
Ka luftfilter er det du har der, og kor kjøpte du det? Eg er plaga med for varm luft pga at eg bruker 2 vanlige kon filter. Lufta blir altså henta i motorrommet.

Kan du ikke rappe løsningen fra en turbodiesel og ta det inn gjennom høyreskjermen?
--
FrodeS
'04 Mercedes-Benz E240 4matic   '92 Mercedes-Benz 300TD Turbo
'86 Mercedes-Benz 300E              '00 Jeep Grand Cherokee

Utlogget Frank O

• Vis profil
« Svar #28 på: 27. August 2007, 17:23:30 »
Kan du ikke rappe løsningen fra en turbodiesel og ta det inn gjennom høyreskjermen?

Har vært inne på tanken, men da har eg ikkje plass til spylervæsketanken lengre. Ikkje plass med en original DT tank heller. Batteriet skal bak, men der skal eg ha en tank til methanol. Trangt over alt under panseret gitt. Eg skjønner ikkje korleis folk får plass til turbo/kompressor på v8 124.
98' S210 E290TDT Avantgarde

Tidligere glis:
91' S124 300TE Biturbo Sportline
90' W124 230E Sportline
94' A124 E220 Sportline
87' W124 300D

Utlogget fanatic124

• Vis profil
« Svar #29 på: 27. August 2007, 19:26:28 »

Har vært inne på tanken, men da har eg ikkje plass til spylervæsketanken lengre. Ikkje plass med en original DT tank heller. Batteriet skal bak, men der skal eg ha en tank til methanol. Trangt over alt under panseret gitt. Eg skjønner ikkje korleis folk får plass til turbo/kompressor på v8 124.

+ at du må ha de teite turbo-rillene i skjermen  :lol:

Genialt prosjekt dette Tor Anton  8)
- 2003 W211 E500 Tanzanite blue
- 2004 Renault Trafic arbeidsbil
x 2007 LR Discovery 3 HSE PP