avstemning

Nyttig?

Ja
35 (89.7%)
Nei
3 (7.7%)
Kanskje
1 (2.6%)

Stemmer totalt: 37

Skrevet av Emne: Hvordan skifte fjærer på MB 124 & 202 & 210  (Lest 8212 ganger)

Utlogget FrodeS

  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 18 008
    • Vis profil
    • min side
Hvordan skifte fjærer på MB 124 & 202 & 210
« på: 09. september 2006, 22:28:17 »
Denne artikkelen tar utgangspunkt i at man har orginalt fjærverktøy. Lokallag Oslo og Stavanger har slikt, samt at man kan leie det rimelig hos f.eks. autotrio / stjerneservice / andre steder. Hvis du er lat anbefales luftverktøy, men det går helt fint med skralle også.

Skal du ha godkjent senking, må bilen også vises til hjulstillingskontroll, og papirer på dette må følge med ved godkjenning. Ikke alle steder er like strenge på det, men uansett er det sterkt anbefalt å ta en hjulstillingskontroll etter senking.

Samme fremgangsmåte kan også brukes på MB 210.

For alt arbeide under bilen må du benytte bukker, og gjerne med jekken som sikring. La aldri bilen hvile bare på jekken mens du jobber under.

Begynn med å få bilen godt opp i lufta, så hjulene er fri fra bakken. Legg inn platene så langt opp og så langt ned som mulig i fjæra. Stikk inn bolten, og begynn å skru.



Skru til fjæra er løs. Når den er løs, merk deg hvor langt opp platene sitter. Når du komprimerer den nye fjæra må du sette platene like langt opp / ned. Setter du dem for langt fra hverandre vil de bli sittende fast, setter du dem for nær hverandre får du ikke fjæra langt nok sammen.





Bak kan det være litt værre, for de øvre fjærskålene har ingen hull der bolten du skrur sammen fjæra med kan gå gjennom. Sett en jekk under bærebrua (med jekken i øvre stilling)og klem såpass opp at du kan løsne og ta ut bolten som fester bærebrua innerst. Jekk forsiktig ned. Avhengig av hvor lang ned du får brua og hvor lang fjæra er, må du kanskje komprimere den littegrann med fjærverktøyet for å få den ut.



(på bildet er jekken satt som sikring innunder kardagnen i stedet for under bærebrua som her allerede er løsnet)

I mitt tilfelle måtte jeg komprimere fjæra littegrann før jeg fikk den inn.


Alle stasjonsvogner og enkelte coupé, cab og sedan har nivåregulering. Denne er innstilt til å holde bilen på en bestemt høyde uansett last. Hvis du skifter fjærer uten å stille nivå, vil bilen være like høy som tidligere.

Desverre ikke det beste bildet (som er tatt mens ifbm at jeg tappet av hydraulikkolje), men sånn ser ventilen ut.



På bildet kan det sees et stag som kan skrus ut og inn. Dette sitter med to låsemuttere (obs, den ene er links). Denne skal skrus UT for å få bilen lavere. Still denne så langt ut som mulig og kjør bilen en liten tur. Da hviler den på fjærene. Prøv deg så fram med å stille denne slik at den såvidt løfter bilen.

« Siste redigering: 22. september 2010, 09:14:29 av FrodeS »
--
FrodeS
'04 Mercedes-Benz E240 4matic   '92 Mercedes-Benz 300TD Turbo
'86 Mercedes-Benz 300E              '85 Nissan patrol kort 2,8 bensin "cab"

Utlogget Sarlacc

  • Innlegg: 171
    • Vis profil
Sv: Hvordan skifte fjærer på MB 124
« Svar #1 på: 14. september 2006, 13:41:55 »
Vah!?

Ingen som har skrytt av at noen har tatt seg tid til å legge inn en glitrende DIY??!?

Flott jobba!

 =D> =D>
--
2005 S211 E220 CDI Elegance
2000 S210 E280 4Matic Avantgarde

Medlem nr. 1875

2332

  • Gjest
Sv: Hvordan skifte fjærer på MB 124
« Svar #2 på: 06. oktober 2006, 13:48:07 »
Hvis man ikke har verktøyet må man bare slippe ned brua framme også?

Utlogget Alexander

  • Innlegg: 9 227
  • Kingboltklubben
    • Vis profil
    • http://axng.wordpress.com
Sv: Hvordan skifte fjærer på MB 124
« Svar #3 på: 06. oktober 2006, 14:08:28 »
Hvis man ikke har verktøyet må man bare slippe ned brua framme også?

Nei, fjøra er så lang at du bør få klemt den sammen foran også.

Det jeg gjorde var: Løsnet demperen, stabstag og bremsecaliper. Nå kunne jeg dytte bærearmen så langt ned som det var mulig. Deretter tok jeg vanlige Biltema fjærklemmer og klemte sammen fjæra det lille som trengtes.

Senkefjæra jeg satte på var bare ørlitegranne for lang så det var lite som behøvde å klemmes sammen. Vippet fjæra på plass med et spett.
Alexander
W111 (220b, 220Sb), W108 (280SE), S123 (280TE, 300TDT), S210 (E200T) og W211 (E220CDI)
Se: http://axng.wordpress.com
Hubraum ist durch nichts zu ersetzen - ausser durch noch mehr Hubraum!

Utlogget Tor Olav

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 969
  • Benzofil
    • Vis profil
Sv: Hvordan skifte fjærer på MB 124
« Svar #4 på: 05. november 2009, 21:33:53 »
vil bare nemne att samme metode også er på 202 karroseriet
Mercedes Benz S210 2001mod E220CDI Avantgarde 159km-242'km

Utlogget Einar

  • Innlegg: 2 521
  • 124-Mafiaen
    • Vis profil
Sv: Hvordan skifte fjærer på MB 124 & 202 & 210
« Svar #5 på: 26. november 2009, 00:00:33 »
Og jeg vil nevne at å løsne bærekule foran og jekk under fungerer på W124, om man ikke får taki klemmer, eller som meg, klemma knakk...

Er jo som sikkert de fleste skjønner, samme oppskrift på 201 også.
- ~Stolzes Mitglied der 124-Mafia~ -                                  - ~Orgoglioso membro del 124-mafia~ -
`91 Mercedes-Benz E 300 TD Turbo Sportline  
`93 Mercedes-Benz E 250 Diesel    

Utlogget repvik

  • IT-Ansvarlig
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 2 249
  • Hovedstyret / Lokallag Trondheim
    • Vis profil
Sv: Hvordan skifte fjærer på MB 124 & 202 & 210
« Svar #6 på: 27. november 2009, 13:16:32 »
Og jeg vil nevne at å løsne bærekule foran og jekk under fungerer på W124, om man ikke får taki klemmer, eller som meg, klemma knakk...
Kommer an på fjærene det. Prøv dette med originale forsterkede fjærer du ;-)

'04 S211 220 CDI
(x) '86 W124 300E
(x) '85 W124 300E
(x) '86 W124 200 (Uten E!)
(x) '87 Ford Sierra 2.0L

Utlogget FrodeS

  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 18 008
    • Vis profil
    • min side
Sv: Hvordan skifte fjærer på MB 124 & 202 & 210
« Svar #7 på: 27. november 2009, 13:55:11 »
Og jeg vil nevne at å løsne bærekule foran og jekk under fungerer på W124, om man ikke får taki klemmer, eller som meg, klemma knakk...
Kommer an på fjærene det. Prøv dette med originale forsterkede fjærer du ;-)

Jeg prøvde noe sånt med noen helt standard fjærer på en E320T, og det gikk ikke. Styrestaget buttet i bærebrua før den kom langt nok ned til at fjæra slapp. Løsningen ble å jekke brua opp igjen, surre fjæra med lastestropper, og så slippe jekken. Da fikk jeg ut fjæra, og kunne jekke den forsiktig ut igjen.
--
FrodeS
'04 Mercedes-Benz E240 4matic   '92 Mercedes-Benz 300TD Turbo
'86 Mercedes-Benz 300E              '85 Nissan patrol kort 2,8 bensin "cab"

Utlogget repvik

  • IT-Ansvarlig
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 2 249
  • Hovedstyret / Lokallag Trondheim
    • Vis profil
Sv: Hvordan skifte fjærer på MB 124 & 202 & 210
« Svar #8 på: 28. november 2009, 16:51:28 »
Jeg prøvde noe sånt med noen helt standard fjærer på en E320T, og det gikk ikke. Styrestaget buttet i bærebrua før den kom langt nok ned til at fjæra slapp. Løsningen ble å jekke brua opp igjen, surre fjæra med lastestropper, og så slippe jekken. Da fikk jeg ut fjæra, og kunne jekke den forsiktig ut igjen.
Hvordan fikk du inn ny fjær?

'04 S211 220 CDI
(x) '86 W124 300E
(x) '85 W124 300E
(x) '86 W124 200 (Uten E!)
(x) '87 Ford Sierra 2.0L

Utlogget Einar

  • Innlegg: 2 521
  • 124-Mafiaen
    • Vis profil
Sv: Hvordan skifte fjærer på MB 124 & 202 & 210
« Svar #9 på: 28. november 2009, 19:24:58 »
Justerte sikkert lengda litt før monteringa :-)

Neida, men poenget er at på de mindre modellene(4 og 5 sylindre, og enkelte 6-sylindrede) så fungerer det med å løsne kula og jekke, men fjærklemme er absolutt å foretrekke foran uansett, bak får man ikke brukt den.
Greit å nevne at man ikke er dønn avhengig av den fjærklemma.

Noe annet jeg glemte å nevne, det gjelder også W201, denne har "identisk" oppheng som W124, så det blir akkurat som vist her.
- ~Stolzes Mitglied der 124-Mafia~ -                                  - ~Orgoglioso membro del 124-mafia~ -
`91 Mercedes-Benz E 300 TD Turbo Sportline  
`93 Mercedes-Benz E 250 Diesel    

Utlogget RoarB

  • Innlegg: 1 331
    • Vis profil
Sv: Hvordan skifte fjærer på MB 124 & 202 & 210
« Svar #10 på: 28. november 2009, 20:22:44 »
for å være helt ærlig, skal du jekke inn fjæra så bør du være litt/ganske dreven først, anbefaler uansett å bruke kun riktig type fjærklemme foran på bilene med løs forfjær, for hvis denne løsner og kommer i litt fart så kan skader på bil og deg slev påregnes...
---------------------------------------------------------------------
S210T Avangarde E240

Utlogget FrodeS

  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 18 008
    • Vis profil
    • min side
Sv: Hvordan skifte fjærer på MB 124 & 202 & 210
« Svar #11 på: 28. november 2009, 20:51:49 »
Jeg prøvde noe sånt med noen helt standard fjærer på en E320T, og det gikk ikke. Styrestaget buttet i bærebrua før den kom langt nok ned til at fjæra slapp. Løsningen ble å jekke brua opp igjen, surre fjæra med lastestropper, og så slippe jekken. Da fikk jeg ut fjæra, og kunne jekke den forsiktig ut igjen.
Hvordan fikk du inn ny fjær?

Godt poeng, men dette var ei fjær jeg av en eller annen grunn plukket av en delebil, la i kjelleren, sparket butt i en haug ganger, og kastet for litt sida sammen med sikkert 4 komplette sett fjærer.
--
FrodeS
'04 Mercedes-Benz E240 4matic   '92 Mercedes-Benz 300TD Turbo
'86 Mercedes-Benz 300E              '85 Nissan patrol kort 2,8 bensin "cab"

Utlogget Hallgeir Helland

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 1 315
  • MB pendler
    • Vis profil
    • hjemmeside
Sv: Hvordan skifte fjærer på MB 124 & 202 & 210
« Svar #12 på: 22. september 2010, 11:00:39 »
Supert! Fins det en tilsvarende tråd med beskrivelse av støtdemper bytte? (relevant for min W202)

Fredrik Gundersen

  • Gjest
Sv: Hvordan skifte fjærer på MB 124 & 202 & 210
« Svar #13 på: 09. desember 2012, 19:56:23 »
Heisann

Nyttig DIY, har satt på senkefjører både forran og bak før, satt idag på taxifjører(er vel en god del lenger enn vanlige org. fjører) og det er på kanten til at det ikke går forran uten å løsne bærearmen.
Skiftet til ny fjærgummi for en stund tilbake forran med senkefjører montert, brukte ca. 20 minutter på dette, da med luftskralle på fjærklemma.

Bak burde man løsne bærearmen innerst uansett, jeg kåla fært med dette sist. Min har hull i toppen så bolten kan slippe igjennom, men er ingen fordel når man skal "brekke" ut fjæra etter komprimering.


Utlogget FrodeS

  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 18 008
    • Vis profil
    • min side
Sv: Hvordan skifte fjærer på MB 124 & 202 & 210
« Svar #14 på: 10. desember 2012, 10:21:14 »
OBS : Muttetrekker skal ikke brukes på fjærverktøy.

Usikker på om luftskralle er lurt, men jeg vil tro den er litt snillere.
--
FrodeS
'04 Mercedes-Benz E240 4matic   '92 Mercedes-Benz 300TD Turbo
'86 Mercedes-Benz 300E              '85 Nissan patrol kort 2,8 bensin "cab"